وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام
وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام

Piston Rod

برای دریافت فایل مش (STL) روی لینک زیر کلیک کنید .

CLICK HERE

کتاب CATIA برای طراحان

CATIA V5R16 for Designers

 

برای دانلود فایل PDF این کتاب روی لینک زیر کلیک کنید.

CLICK HERE

از سر گیری آزمایشات سری جدید هواپیمای F-35 لاکهید مارتین

 

 

مدیر پروژه F-35 در پنتاگون اعلام کرد یک فروند از ناوگان هواپیماهای رادار گریز روز سه شنبه از پایگاه هوایی ادواردز واقع در کالیفرنیا پرواز کرد، و تایید کرد که 3 هواپیمایی که در هفته گذشته آزمایش شده بودند به دلیل نقص در سیستم ژنراتورهای دوگانه و نشت بنزین، با شکست مواجه شدند.
دریادار دیوید ونلت گفت: "هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که پروژه جنگنده تهاجمی مشترک JSF بزرگترین برنامه پنتاگون می باشد که درگذشته در تحویل و ارائه نتایج قابل قبول شکست خورده اما یک تجدید ساختار عمده در ژانویه امسال بر روی این پروژه صورت گرفته که می تواند منجر به بهبودی شود." وی هم چنین افزود که با هر مقیاس اندازه گیری  از پیشرفت و توانایی، پروژه F-35 نتایج قابل قبولی را ارائه نداده است و زیر مجموعه نیروی تاکتیکی هوایی و زمینی کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس، برنامه جدیدی بر پایه یک ارزیابی واقعی و دقیق از هزینه، زمان بندی و توانایی ها ارائه داده است و یک چنین درک و فهمی از اصول و واقعیات است که مشخصه ای متمایز نسبت به برنامه های قبلی است و می تواند طرح و نقشه ای متفاوت و بهتر از گذشته ارائه دهد. و برای این برنامه بودجه ای معادل 382 میلیارد دلار طی سالهای آینده در نظر گرفته خواهد شد."

از سر گیری آزمایشات سری جدید هواپیمای F-35 لاکهید مارتین 

دفتر ونلت اعلام کرد که 3 فروند هواپیمای اخیر که آزمایشی ناموفق داشته اند در دستور کار باقی می مانند تا مشخص شود که چه عاملی باعث خرابی و از کار افتادن ژنراتورها شده است که در نیروی هوایی با نام AF-4  در تاریخ 9 مارس شناخته می شود.
بازرسی های انجام شده در طول هفته گذشته نشان می دهد که ریشه مشکل ایجاد شده احتمالأ از طرحی جدید با عنوان "طراحی مصنوعی" است که برای یک پیکربندی و ساختار جدید در این هواپیماها بصورت منحصربفرد طراحی شده است.
سخنگوی برنامه F-35، جو دلاودووا گفت که این تحقیق و بازرسی ها ادامه خواهد داشت برای یافتن دلیل شکست و ناکامی ژنراتورها و حل این مشکل بالاترین و اصلی ترین اولویت این پروژه می باشد.
مایکل سولیوان مدیر پژوهش های اکتسابی دفتر پاسخگویی دولت در این زمینه بیان داشت: "سیاست گذاری های این پروژه نزدیک و حول نقطه ای بود که بتوان آنرا به طور منطقی تولید کرد اما هنوز چالش هایی پیش رو داریم و این پروژه با توجه به حسابرسی های انجام گرفته توسط دولت جهت بازسازی و توسعه، هم چنان به ادامه نظارت ها با توجه به نگرانی ها درباره توسعه نرم افزاری و به عنوان هواپیمایی با برخاست کوتاه جهت نیروی دریایی نیاز دارد و پنتاگون هنوز نمی داند تاثیر کامل بازسازی فراتر از هزینه های خرید که در یک برنامه زمانبندی شده 5 ساله ارائه شده آیا با بودجه مالی سال 2012 مطابقت خواهد داشت یا نه.
سولیوان در گزارشی برای زیر مجموعه ها بیان داشت که الزامات بودجه آینده می تواند بالاتر از مقدار پیش بینی شده باشد و مقادیری که توسط ارتش آمریکا و متحدانش مقرون به صرفه در نظر گرفته شده، می توانند کاهش پیدا کنند هزینه های واحد ها افزایش پیدا کند.
کمپانی لاکهید مارتین 3 نمونه از جنگنده های تهاجمی مشترک JSF را با کمک 8 شریک بین المللی خود توسعه و ارتقا داده است که این جنگنده ها در آینده جایگزین 13 مدل هواپیماهایی خواهد شد که در حال حاضر توسط نیروی هوایی، نیروی دریایی و و سپاه تفنگدار ارتش آمریکا و هم چنین ارتش های کشورهای حاضر در این پروژه خواهد شد.

از سر گیری آزمایشات سری جدید هواپیمای F-35 لاکهید مارتین

سولیوان اعلام کرده این پروژه مستلزم سطح بودجه بی سابقه ای معادل تقریبأ 11 میلیارد دلار برای هر سال تا سال 2035 می باشد و این در زمانی است که بودجه دفاعی تحت فشار فزاینده ای قرار دارد و می بایست جهت جذب سرمایه گزاری با بسیاری از اولویت های دیگر رقابت کند.
ونلت و فرمانده لجستیک نیروی هوایی ارتش آمریکا، دیوید ون برن از تلاش پنتاگون برای اتمام موتور دوم هواپیما که در حال ارتقا و توسعه توسط کمپانی جنرال الکتریک و شرکت انگلیسی رولزرویس می باشد، دفاع کردند. آنها هم چنین استدلال کردند که داشتن موتور دوم می تواند به محافظت در برابر مشکلات فاجعه بار احتمالی برای موتور اصلی ناوگان گسترده کمک کند. موتور اصلی هواپیما توسط  واحد فناوری مشترک شرکت پرت اند ویتنی  ساخته شده است.

داروخانه‌ی روباتیک

 

 

 

در حال حاضر خانواده‌ای از روباتهای غول‌پیکر وظیفه‌ی شمارش و آماده‌سازی داروی بیماران را در مرکز دارویی دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو بر عهده دارند. استفاده از این روباتها که آماده‌سازی و رهگیری دارو در این داروخانه‌ی اتوماتیک را بر عهده دارند می‌توانند امنیت بیماران را افزایش دهد.
مطالعات نشان داده است که فناوریهایی نظیر بارکدگذاری، ورود رایانه‌ای پزشک و تغییرات در فرایند مدیریت داروی بیمارستان می‌تواند از خطاهای ممکن بکاهد. در دوره‌ی 140 روزه ای که از اکتبر 2010 آغاز شده و در 350.000 دوز دارویی، این سیستم حتی یک خطا هم نداشته است.
لین پالسن مدیر خدمات دارویی در مرکز دارویی UCSF می‌گوید: "داروخانه‌ی اتوماتیک فرآیند تحویل دارو از نسخه تا بیمار را بسیار ساده کرده است." وی می‌گوید: "بسیار مهم است که سیستمی را ایجاد نماییم که از ابتدا تا انتها یکپارچه بوده و هر مرحله را با امنیت کامل و موثر انجام دهد."

داروخانه‌ی روباتیک
در محیطی محدود، استریل و امن، سیستم اتوماتیک به آماده‌سازی داروهای خوراکی و تزریقی می‌پردازد. پس از ارسال سفارش توسط پزشک یا داروساز، این سیستم داروهای مورد نیاز را جمع‌آوری، بسته‌بندی و ارسال می‌نماید.
این تجهیزات دوزهای دارویی را در حلقه‌های پلاستیکی قرار می‌دهند که بر روی آنها دوز دارویی 12 ساعته‌ی بیمار با بارکد مشخص است. از پاییز امسال پرستارها در مرکز دارویی UCSF از بارکدخوان برای بررسی دوز دارویی بیماران استفاده خواهند کرد تا از صحت دوز دارویی اطمینان یابند.
یک سیستم مدیریت خودکار موجودی، رهگیری محصولات را بر عهده دارد و برای ذخیره‌سازی و بازیابی داروها از یک انبار یخچالی و دو انبار ساده استفاده می‌گردد.

مزایای اتوماسیون
با استفاده از رباتها به جای افراد در وظایف سنتی دستی، داروسازها و پرستارها فرصت بیشتری برای همکاری با پزشکان برای تعیین بهترین درمان دارویی، نظارت بر بیماران و بررسی عوارض دارویی خواهند داشت .
علاوه بر این، این سیستم بستر مناسبی برای آموزش دانشجویان داروسازی در زمینه‌ی سیستمهای توزیع دارو در آینده خواهد بود. این داروخانه‌ی اتوماتیک همچنین شرایط مطالعه‌ی راههای توزیع دارو با هدف به اشتراک‌گذاری دانش با سایر بیمارستانهای کشور را فراهم می‌سازد.

ساخت شاسی JWST برای یکپارچه سازی ابزار رصدی ناسا

  

 

این شاسی پایگاه و مقر 4 بخش اصلی از ابزارهای علمی تلسکوپ می باشد. ISIM شبیه به شاسی یک ماشین است که موتور و سایر اجزا را پشتیبانی می کند.
تلسکوپ جیمز وب در هنگام پرتاب سوار بر موشک ماهواره بر بزرگ آریان V تکان های شدید و قابل توجهی را خواهد داشت. برای حصول اطمینان از اینکه شاسی تلسکوپ برای این "مسیر متلاطم" آماده است، آنرا در معرض آزمایشات سخت و فوق العاده ای قرار دادند و تحت تاب و تکان های شدید اندازه گیری های دقیقی بر روی آن انجام دادند. سپس مهندسان اندازه گیری های حاصل را با مدل های خود از ISIM مقایسه می کنند که اگر اختلاف و خطایی وجود داشته باشد دلیل آنرا پیدا کرده و آنرا اصلاح نمایند.
جیمز وب اولین نسل جدید رصدخانه های فضایی بزرگ خواهد بود که به بیش از یکصد ستاره شناس در سراسر جهان خدمت می کند و برای شناسایی و رصد نور از نقاط بسیار دور با فاصله ای در حدود 14 میلیارد سال نوری  طراحی شده است. جیمز وب بر روی تاریخ جهان هستی مطالعه می کند و با رصد اولین تابش های درخشان پس از انفجار عظیم بیگ بنگ، به بررسی شکل گیری سیستم سیارات و ستارگان و حمایت از زندگی و حیات در سیاراتی مانند زمین و چگونگی تکامل منظومه شمسی کمک می کند.
تلسکوپ جیمز وب یک ماموریت مشترک مابین ناسا، آزانس فضایی اروپا و آزانس فضایی کانادا می باشد.

هواپیماهای بدون سرنشین جدید نظارت دریایی نورثروپ گرومن

 

 

 

بدنه MQ-4C مراحل پایانی مونتاژ و بررسی نهایی را در تاسیسات پالم ویل شرکت واقع در کالیفرنیا پیش از اولین پرواز در سال آینده، سپری می کند.
استی وانوولد معاون نورثروپ گرومن و مدیر برنامه های BAMS در این باره گفت: "این مرحله مهم حاصل موفقیت ما در بررسی مجدد طراحی حساس و مهمی بوده که در ماه گذشته انجام گرفته و نشان می دهد که ما در مسیر موفقیت برای اثبات و نشان دادن اهدافمان هستیم. دومین بدنه هواپیما در تاسیسات موس پوینت Moss Point در دست ساخت است و در نهایت قطعه ای از 3 فروند ناوگان پروژه SSD خواهد بود."
پروژه سیستم هواپیما های بدون سرنشین نظارت دریایی BAMS UAS نورثروپ گرومن یک سیستم دریایی چند منظوره هوشمند، نظارتی و یک سیستم پشتیبانی و حمایتی از ماموریت های گوناگون است که قابلیت عملکرد بصورت مستقل و یا همکاری مستقیم با تجهیزات و وسایل ناوگان دریایی را دارد. در هنگام عملیات، BAMS نقش کلیدی را در ارائه فرماندهی بادوام و مستحکم، عکسهایی معتبر و مهم از تهدیدات سطحی، پوشش مناطق وسیع و پهنه باز اقیانوس و مناطق ساحلی، تقویت و افزایش قابل توجه استفاده از تجهیزات سرنشین دار برای اجرای عملیات نظارت و هم چنین در شناخت و انجام وظایف ایفا می کند.
این پروژه توسط مدیریت برنامه های اجرایی نیروی دریایی، واحد سیستم های هوانوردی بدون سرنشین و سلاحهای ضربت دفتر برنامه های سیستم هواپیماهای بدون سرنشین PMA-262 در پایگاه پتوکسنت ریور نیروی دریایی ، مدیریت می شود.

فولاد زنگ نزن

فولاد زنگ نزن

 

پیشگفتار:

از آنجایی که صنعت فولاد به عنوان پایه و اساس صنایع جدید و وجود کارخانجات و مجتمع های فولاد در هر کشور نمایانگر اقتدار آن کشور در جهت بخدمت گرفتن تکنولوژی های مدرن می باشد و همچنین با توجه به وجود مجتمع های فولاد در کشور می توان نتیجه گرفت که بیش از ربع قرن از فعالیت صنایع نوین در ایران می گذرد. وجود و بهره برداری از مجتمع های بزرگ فولاد همچون مجتمع فولاد مبارکه و مجتمع فولاد خوزستان حکایت از فعالیت رو به رشد صنعت فولاد کشور دارد.ولی علی رغم بر خورداری از یک سابقه نسبتا طولانی در تولید فولاد متاسفانه به دلایل مختلف از قبیل مسائل سیاسی که بعد از انقلاب پیش آمد این صنعت از رشد کیفی مطلوبی برخوردار نبود و در دستیابی به فنون و تکنولوژی های پیشرفته موفقیت چندانی بدست نیاورده است و این خود ما را بر آن می دارد برای برخورداری و دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته این صنعت از هر تلاش و کوششی دریغ ننماییم که این مستلزم تغییر رویکرد ما نسبت به صنعت فولاد می باشد.

با گذشت نزدیک به یک قرن از تولید فولاد زنگ نزن در سال 1910، روش ها و تجهیزات متنوعی در تکنولوژی تجارتی آن بکار گرفته شده است. کارهای اولیه در ژاپن ، آفریقای جنوبی و اروپا با استفاده از تجهیزات معمولی فولاد های کربنی (اما در تناژ کم)انجام گرفته است. اما رقابت بازار جهانی و فولاد با کیفیت خوب تجهیزات مدرن تری را می طلبد برای تولید فولاد زنگ نزن انجام دو اقدام زیر لازم و ضروری می باشد :

1-  سرمایه گذاری مطلوب در جهت تکمیل خطوط تولید و تجهیز مجتمع های فولاد به تجهیزات مدرن

2-  کسب دانش فنی و در اختیار گرفتن تکنولوژی ساخت

 

رئوس مطالب این مقاله عبارتند از:

بررسی دیاگرامهای فولاد زنگ نزن

بررسی سیستم آهن-کرم

بررسی سیستم آهن-کرم-کربن

بررسی سیستم آهن - کرم – نیکل

عناصر آلیاژی در فولادهای زنگ نزن

دسته بندی فولادهای زنگ نزن

و...

برای دانلودفایل word برروی لینک زیر کلیک نمایید.

.

.

.

دانلود ازسروراول (لینک مستقیم)

عملیات سطحی فقط برای بهبود خواص سطح فولاد

 

عملیات و پوششهای سطحی که در این فصل شرح داده می‌شوند، فقط برای افزایش مقاومت سایشی سطح فولادها هستند. این عملیات و پوششها نمی‌توانند از ابزارها و قالبهایی که دارای طراحی ضعیف هستند، به درستی عملیات حرارتی نشده‌اند و یا جنس آنها مناسب نیست، محافظت نمایند و دیگر عیوب فولاد را بپوشاند.
پوششهای سطحی باید یک زیرکار صلب و محکم به عنوان تکیه‌گاه داشته باشند. همچنین باید نوع فولادی که به عنوان یک زیرکار (Substrate) انتخاب می‌شود، مناسب باشد. مثلاً اگر ابزار در معرض ضربه است و باید چقرمه باشد، باید از یک فولاد و هم روش عملیات یا پوششی سطحی با دقت انتخاب شوند، ابزار حاصل در تولید خیلی خوب عمل خواهد کرد. مزایای استفاده از یک ابزار خوب عبارتند از:

· یک روند تولید طولانی و بدون وقفه،
· کاهش نگهداری و تعمیر ابزار و قالب،
· کاهش مصرف مواد روانکار،
· افزایش عمر ابزار و کارآیی آن و
· تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر.

برای بهبود هر چه بیشتر توان کاری یک ابزار، مثلاً کاهش سایش در قالبها، کاهش نیاز به مواد روانکار و محافظت از سطح ابزارها، لازم است عملیات سطحی یا پوششهای سطحی (نظیر آبکاری کرم، نیتراسیون یونی، نفوذ حرارتی و غیره) بر روی ابزارها و قالبها اجرا گردد.
عملیات سطحی نباید بر روی قطعاتی که دارای عیوب ساختاری هستند و با دقت ساخته نشده‌اند، انجام شوند، زیرا این عملیات نمی‌تواند اینگونه عیوب و ضعفها را برطرف کند. حتی ممکن است اجرای عملیات سطحی به تشدید عیوب در یک قطعه منجر شود و به علاوه زمان و پول نیز به هدر خواهد رفت. عملیات سطحی باید بر روی ابزارهایی که از فولادهای مرغوب ساخته شده‌اند و شزایط ساخت بهینه‌ای داشته‌اند، انجام شود.

 

یک زیر ساختار محکم

خواص فولاد به کار رفته در یک قالب یا ابزار، که زیرساخت عملیات سطحی آن نیز محسوب می‌شود، در عمر کار آن بیشترین تأثیر را دارد. بنابراین برای اینکه یک زیرساخت، بتواند پایه‌ای مناسب برای اجرای عملیات یا پوششهای سطحی باشد، باید کیفیتهای زیر را احراز کند:

  • دارای طراحی خوبی باشد، یعنی حتی‌المقدور عاری از فرمهای تنش‌زا باشد تا در عملیات حرارتی یا به هنگام تولید دچار ترک و خرابی زودرس نشود،
  • از فولاد مناسبی ساخته شده و سطح سختی آن نیز متناسب با نوع فولاد و کاربرد ابزار باشد تا بتواند خواص فیزیکی و متالورزیکی مورد انتظار را برآورده کرده و حداکثر کارآیی را از خد نشان دهد و
  • به هنگام عملیات حرارتی، دقت و توجه کافی به جنبه‌هاسی مختلف این عملیات شده باشد، تا علاوه بر سختی، دیگر خواص فیزیکی و متالورژیکی مورد نیاز در آن ایجاد گردد.

بسیاری از ابزارها و قالبها به دلیل وجود عیوب حاصل از طراحی نامناسب، عملیات حرارتی ضعیف و انتخاب فولاد نامناسب، به هنگام تولید خیلی زود از بین می‌روند. البته تجربه نشانداده است که علت اصلی این عیوب، عملیات حرارتی نامناسب بر روی فولاد بوده است. عدم توانایی در حفظ ترکیب شیمیایی سطح فولاد به هنگام گرم کردن، کوئنچ کردن فولاد در حالی که هنوز به قدر کافی گرم نشده است، عملیات تمپرینگ ناکافی و گرم کردن بیش از حد فولاد برای سختکاری از جمله این علل هستند. بنابراین بدون در نظر گرفتن اینکه عملیات سطحی می‌تواند بر کیفیت مقاومت سایشی فولاد بیفزاید، باید ابزار فولاد با دقت و حوصله و در شرایط بهینه عملیات حرارتی شود.


کربن دهی

کربن‌دهی (Carburizing) باعث می‌شود که میزان کربن در سطح فولاد افزایش یابد. برای این کار، ابزار فولادی را در دمایی معادل 1700 oF(927 oC) در معرض یک ماده پرکربن (جامد،‌ مایع یا گازی) قرار می‌دهند تا کربن به سطح فولاد نفوذ کند. پس از کربن‌دهی، ابزار فولادی باید کوئنچ شود. بدین‌ ترتیب سطح فولاد که کربن بیشتری دارد، سخت‌تر از عمق آن خواهد شد و مقاومت سایشی ابزار افزایش خواهد یافت.


نیتراسیون گازی


در عملیات نیتراسیون گازی (Gas nitriding)،‌ قطعه کار در یک کوره با اتمسفر گاز آمونیاک تا دمای 900-11500F (482-6210C) به مدت طولانی حرارت داده می‌شود. بدین ترتیب در ضخامت کمی از سطح فولاد، نیتریدهایی تشکیل می‌شود که خیلی سخت هستند. ابزارهای نیتروره شده، مقاومت سایشی فوق‌العاده‌ای دارند و سطح آنها کم اصطکاک است، به طوری که از چسبندگی و جوش خوردن آنها به قطعات مجاور جلوگیری می‌شود. مخصوصا در مواردی که سایش فلز بر روی فلز مطرح باشد، استفاده از نیتراسیون مفید خواهد بود. مقاومت در برابر خستگی ابزارهای تیروره شده نیز بالا است.

سیانوره کردن


سیانوره کردن یا غوطه‌ور کردن فولاد در حمام سدیم سیانید در محدوده دمایی 1350-16000F (732-8710C) یعنی کمی بالاتر از دمای تبدیل ساختاری فولاد انجام می‌شود. انتخاب دمای حمام بستگی به گرید فولاد دارد. با توجه به نیتریدها در این حمام، یک لایه سطحی بسیار سخت بر روی ابزار فولادی به وجود می‌آید که مقاومت سایشی خیلی زیادی (نزدیک به مقاومت سایشی فولادهای نیتروژه شده) خواهد داشت.