وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام
وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام

دانلود پروژه تولید چرخ دنده به روش هابینگ و تکنولوژی شیوینگ

هاب ابزاری است که اغلب برای تولید پروفیل چرخدنده بکار می‌رود تولید چرخدنده با فراینده ایندکس مداوم و با چرخش توام قطعه و هاب با یک نسبت ثابت انجام میگیرد هاب بطور همزمان بداخل قطعه هدایت میشود.

هاب ابزاری است که اغلب برای تولید پروفیل چرخدنده بکار می‌رود تولید چرخدنده با فراینده ایندکس مداوم و با چرخش توام قطعه و هاب با یک نسبت ثابت انجام میگیرد هاب بطور همزمان بداخل قطعه هدایت میشود.

بزرگترین محدوده برای ساخت چرخدنده ‌ها با پروفیل اینو‌لوت‌‌دار میباشندو این چرخنده ها با استفاده از هابهای که کم و بیش با کناره‌های مستقیم که یک زاویه عمل دارند درست میشوند

هاب را میتوان با یک پیچ یا حلزون که روی آن لبه‌های برنده بصورت پشت ماهی ایجاد شده مقایسه کرد. هر لبه برنده بصورت پشت ماهی است بترتیبی که فاصله آزاد پشت لبه برنده را تامین میکند بطوریکه پروفیل هاب بعد از هر تیز‌کاری محفوظ می‌ماند .

یک ردیف دندانه‌ هاب در پروفیلهای مستقیم میتوانند با یک شانه مقایسه شود.

password: navasangroup

چرخدنده چیست؟

چرخدنده چیست؟

از چرخ دنده ها برای انتقال قدرت بین دو محور نزدیک به هم استفاده می کنند,با استفاده از چرخ دنده,قدرت با اطمینان و بدون لغزش و با راندمان بهتر منتقل می شود.

چرخ دنده ی ساده:

برای انتقال قدرت کم استفاده می شود,در هر لحظه فقط یک دندانه از دو چرخ با یکدیگر در گیر هستند.سر و صدا و استهلاک زیاد ی دارد و فقط تحمل نیروهای شعاعی را دارد و از انتقال نیروهای محور ناتوان است.

چرخ دنده

چرخ دنده ی مارپیچ:

چرخ دنده ی جناقی

در این چرخ دنده دندانه ها تحت زاویه نسبت به محور تراشیده می شوند.اندازه ی زاویه ها قرینه و برابر است.درگیری دندانه ها تدریجی و ملایم است.یعنی در هر لحظه بیش از یک دندانه با هم در گیر می شود.کم صدا هستند و استهلاک کمتری دارند.

چرخ دنده ی جناقی:

هرگاه مقدار نیروی محور زیاد باشد از چرخ دنده ی جناقی استفاده می شود.این چرخ دنده در جعبه دنده های پرقدرت کاربرد دارد.

چرخ دنده ی مخروطی:

هرگاه محورهای دو چرخ دندانه باهم موازی نباشند از چرخ دندانه ی مخروطی استفاده می شود.در چرخ دنده ی مخروطی فرم دنده ها می تواند مستقیم,مارپیچ و نوع هیپوئید باشد.

چرخ دندانه ی مخروطی هیپوئید:

هرگاه چرخ دندانه های مخروطی طوری درگیری داشته باشند که مرکز چرخ دندانه ی کوچکتر (پی نیون) پایین تر از مرکز چرخ دندانه ی بزرگتر (کرانویل) باشد,این نوع چرخ دندانه ها را هیپوئید گویند.از این روش بیشتر جهت پایین آوردن نقطه ی ثقل خودرو استفاده می کنند.(دیفرانسیل)

پیچ و چرخ حلزون:

برای انتقال قدرت بین دو محور عمود بر هم از پیچ و چرخ حلزون استفاده می شود.در این روش عضو محرک می تواند پیچ باشد,در اینصورت گشتاور زیادی توسط چرخ ایجاد می شود,مانند بتونیر مخازن دوار بزرگ).برعکس اگر چرخ عضو محرک باشد در این صورت پیچ با سرعت زیاد به چرخش در می آید مانند یک فن.

فرمول

متحرک=n2

محرک=n1

چرخ دنده ی شانه ای:

در این جا چرخ عضو محرک (پی نیون) و شانه ی عضو متحرک است,برای کنترل دریچه های سد از این چرخ دندانه استفاده می شود.

چرخ دنده های خورشیدی:

این نوع چرخ دندانه به صورت یک مجموعه ساخته می شود که در وسط آن یک دنده ی خورشیدی با دندانه ی خارجی و در اطراف دنده ی خورشیدی تعدادی چرخ دنده ی سیاره (هرزگرد) و در قسمت محیطی یک دندانه ی داخلی وجود دارد.از این نوع چرخ دنده در دستگاه های پر قدرت و سنگین و جعبه دنده های اتوماتیک استفاده می شود.

چرخ دنده فرمول

تعداد دندانه=z

قطر متوسط=d

تعداد دور=n

نسبت تبدیل=i

جنس چرخ دنده ها بر حسب شرایط کارکرد از نظر قدرت انتقال شرایط محیطی ,درجه ی حرارت و سروصدا و شرایط اقتصادی و محیط شیمیایی می تواند از مواد مختلف مثل پلاستیک فشرده,کائوچو,چدن,فولاد و انواع آلیاژهای فلزی باشد.به لحاظ کاهش ضریب اصطحکاک و کاهش حرارت باید مساله ی روغن کاری را در نظر داشته باشیم.

جزوه طراحی اجزاء 1 دکتر اسماعیل پورسعیدی از اساتید مجرب دانشگاه

جزوه طراحی اجزاء 1 دکتر اسماعیل پورسعیدی از اساتید مجرب دانشگاه زنجان

tarahi - Dr Poor Saeidi

این جزوه توسط دانشجویان روح الله مامانی و محمدجواد بذرگری به صورت تایپ شده آماده گردیده روی سایت قرار گرفته است

با تشکر از آقای محمدرضا بیات که جزوه ی دست نویس خود را در اختیار ما گذاشتند

edame matlab

فصل اول : مقدمه ای بر طراحی اجزاء و مقاومت مصالح

فصل دوم : گسیختگی استاتیکی

فصل سوم : گسیختگی خستگی

download

download

download

فصل چهارم : طراحی شفت ها

فصل پنجم : طراحی پیچ ها

download

download

دانلود رایگان کتاب آیرودینامیک اندرسون

کتاب اندرسون اکثر مباحث درس آیرودینامیک ۱ و ۲ رشته هوافضا را پوشش می دهد...این کتاب از لحاظ آموزشی بسیار کتاب فوق العاده ای است و مباحث به شکل قابل فهم در آن بیان شده است....در ضمن اشکال و نمودارهای این کتاب بسیار مفید و قابل استفاده در پروژه های درسی میباشد

دانلود کتاب

دانلود رایگان کتاب Aerodynamics Of Wings And Bodies Ashley

این کتاب که در مورد آیرودینامیک بال و بدنه هست٬ تقدیم میشه به هوافضایی های آیرویی!

Download

پاسخنامه کتاب اندرسون

این کتاب شامل جواب های سوالات پایان هر فصل کتاب ارزشمند آیرودینامیک اندرسون میباشد....

پاسخنامه آیرودینامیک اندرسون

دانلود کتاب

Download Anderson Solutions Fundamentals Of Aerodynamics

دانلود حل المسائل آیرودینامیک

دانلود رایگان کتاب آیرودینامیک اندرسون

کتاب اندرسون اکثر مباحث درس آیرودینامیک ۱ و ۲ رشته هوافضا را پوشش می دهد...این کتاب از لحاظ آموزشی بسیار کتاب فوق العاده ای است و مباحث به شکل قابل فهم در آن بیان شده است....در ضمن اشکال و نمودارهای این کتاب بسیار مفید و قابل استفاده در پروژه های درسی میباشد

دانلود کتاب

فیلم تست آیرودینامیکی مرسدس بنز

در این فیلم رفتار جریان هوا روی مدلی از ماشین مرسدس بنز نشون داده میشه... قابل توجه اونایی که با آیرودینامیک آشنایی اولیه دارن٬ این علم به مطالعه جریان هوا در اطراف جسم در حال حرکت می پردازه و علاوه بر هوافضا کاربرد وسیعی در صنایع دیگر از جمله خودرو سازی داره... در ادامه میتونید فیلم و تصاویری با کیفیت از این تست ها رو مشاهده کنید....

مشاهده و دانلود فیلم

مقدمه ای بردینامیک سازه ها وائروالاستیک

درزمینه مباحث ایرودینامیک وائروالاستیک یکی از کتابهای خوب وکاربردی کتاب Introduction to Structural Dynamics and Aeroelasticity مقدمه ای بردینامیک سازه ها وائروالاستیک میباشد

دراین پست این کتاب کاربردی برای دانلود تقدیم شما عزیزان میگردد:

دانلود از سرور رپیدشیر

دانلود کنید.

دانلود از سرور 4Shared

دانلود کنید.

دانلود با لینک مستقیم

دانلود کنید.

پسورد www.chechel.blogfa.com

کتاب آشنایی با هواپیماهای مدل جلد ۱و۲ به زبان فارسی

کتاب آشنایی با هواپیماهای مدل نوشته آقای عرفان آقایی را برای دانلود گذاشتم

این کتاب در دو جلد تهیه شده که هر دو جلد را برای دانلود گذاشتم

Air Plane

آشنایی با هواپیماهای مدل

دانلود کتاب آشنایی با هواپیماهای مدل جلد 1 (۵٫۰ مگابایت, ۳۹۳ hits)

دانلود کتاب آشنایی با هواپیماهای مدل جلد 2 (۹٫۹ مگابایت, ۲۸۵ hits)

پسورد : www.chechel.blogfa.com

اصول طراحی کلی راکتهای بالستیکی (جزوه)

 

توضیح : این جزوه شامل مطالب تئوری حرکت اکتیو، ساختمان راکتهای بالستیکی، ساختمان و کار موتور راکتها، سیستم هدایت راکت و سکوی پرتاب میباشد.فایل ویژه ی دانلود
حجم :۶.۵ mb

دانلود رایگان پاورپوینت آموزشی آیرودینامیک 1

خب... سری اول پاورپوینت های دکتر میرزایی به همراه تمرینات درس آیرودینامیک برای دانلود قرار داده شده:

دانلود سری پاورپوینت اول (۱-۵) دانلود تمرین

نحوه ی فرود هواپیما بر عرشه ناو هواپیما بر!!!!

نحوه ی فرود هواپیما بر عرشه ناو هواپیما بر!!!!


وقتی هواپیمایی برعرشه ناوهواپیمابری فرودمل آید،سرعتش بایددرمسافتی حدود60متراز240کیلومتردرساعت به صفربرسد.وزن هواپیماممکن است23تن باشد،بنابراین مقدارانرژی جنبشی که بایدخنثی شودقابل توجه است.درعین حال آهستگی هواپیمانیزبایدیکنواخت باشد،بدین معناکه نبایدحرکتی ناگهانی رخ دهدکه یاباعث شکستگی گردن خلبان شودیابه اسکلت هواپیمافشاربیش ازحدواردکندیامسیرفرودرامختل کند.درحالت ایده آل،شتاب منفی بایدتدریجی باشدیعنی ازصفربه ماکزیمم مقداربرسدوسپس تاوقتی هواپیمابه توقف کامل برسد،ثابت بماند.




به این منظور،مکانیسمهای بازدارنده ای طراحی شده اندکه دراصل همه آنهامشابهند.درقسمت انتهایی دم هواپیمایک قلاب نصب شده که هنگام فرود،پایین ترازسطح چرخهاقرارمی گیرد.وقتی هواپیمابه عرشه می آیدقلاب به یک کابل بازدارنده که درعرشه درجهت عمودبرمسیرحرکت هواپیماکشیده شده است گیرمی کند.این کابل توسط فنرهای فولادی کمانی شکل چندین سانتیمتربالاترازسطح عرشه قرارمی گیردتاقلاب بتواندآن رابگیرد.دوسرکابل بازدارنده به دنده جذب انرژی متصل است که برای پاسخگویی به وزن فزاینده هواپیماهای مدرن،تکنولوژی آن درسالهای اخیرپیشرفت زیادی کرده است.سیستم جذب کننده که درناوهای بریتانیاوآمریکاازآن استفاده فراوان می شودبرپایه عملکرداهرمی یک پیستون استواراست که مایعی ئیدرولیکی راازطریق یک دریچه کنترل به جلومی راند.کابل بازدارنده وقتی کشیده شودازمیان چرخهای سیستم قرقره هدایت کننده(یادراصطلاح دریانوردی چرخ طناب خور)عبورمی کندکه درواقع ازطریق یک سری قرقره که روی سیلندرثابت واهرم متحرک نصب شده اندوزیرعرشه قراردارند،حرکت رابه اهرم منتقل می کند.جابجایی کابل بازدارنده اصلی درطولی مثلابرابر5مترآخرین قرقره راکه به پیستون متصل است فقط 30سانتیمترجابجامی کند.این کاهش جابجایی،اندازه پیستون رامحدودمی کندومزیت مکانیکی مناسبی نتیجه می دهد.نیروی بازدارنده درواقع فشارئیدرولیکی داخل سیلندراست که به سرعت اهرم بستگی دارد.وقتی ازسرعت هواپیماودرنتیجه اهرم کاسته شود،این نیروکاهش می یابدوبه مقدارثابتی می رسد.دریچه کنترل به ترتیبی تنظیم شده است که وقتی کابل بیشتری بیرون کشیده شود،محدودیت زیادتری ایجادکند.این تنظیم به گونه ای است که باوزن های مختلف هواپیماهای گوناگون تطبیق کند.جریانی که ازسیلندرئیدرولیکی خارج می شودبه محفظه ای می رودودرآنجابرای ذخیر کردن انرژی،گازموجوددرمحغظه راتحت فشارقرارمی دهد.ازاین انرژی برای تنظیم دوباره سیستم وبازگرداندن کابل بازدارنده به حالت اولیه اش استفاده می شود.گازفشرده مایع ئیدرولیکی راباکمک یک پمپ به داخل سیلندربرمی گرداندتاازاتلاف انرژی درسیستم جلوگیری کند.سرعت تنظیم دوباره سیستم بسیاراهمیت داردزیرادرمدتی کوتاه تعدادزیادی هواپیماممکن است فرودآیند0بعدازفرودیک هواپیمابرای اطمینان بیشترکابل بازدارنده به سرعت بازدیدوسپس محکم درمحل سابق خودکشیده می شود،کل این کارفقط20دقیقه طول می کشد.



سنگینی هواپیماهای مدرن نیروی دریایی،این تدابیررادرجایی که فضای عرشه محدوداست نامناسب می کند.ناوهای آمریکابزرگترازناوهای بریتانیاهستندوآمریکایی هاطول عرشه پروازرابرای دستیابی به فضای توقف طولانی تری که موردنیازاست افزایش داده اند.ولی درسال1968 یک ناوهواپیمابربریتانیابه نام آرک رویال به سیستم دیگری مجهزشددراین سیستم هنوزکابل بازدارنده موجوداست ولی به جای اهرم ئیدرولیکی ازروش آب فشانی کم انرژی استفاده می شود.درمقایسه باسیستم قدیمی ترقرقره ها،کارسیستم جدیدآب فشانی مستقیم تراست،یک چرخ طناب خرمثل سابق کابل رابه زیرعرشه می بردامااین بارهیچ کاهش مکانیکی وجودنداردوسیم مستقیماًروی یک پیستون درمحفظه ای به طول 60مترولبریزازآب عمل می کند.دراین سیلندریک سوراخ وجودداردکه درزمان کشیده شدن کابل بازدارنده به نوبت بسته می شوندودرنتیجه نیروی تقریباًثابتی حاصل می شود.آب ازداخل سوراخهابه بیرون افشانده می شودولی توسط یک سیلندربیرونی که سیلندراصلی رااحاطه کرده است،جمع آوری می شود.یکی ازمزایای این سیستم آن است که می توان آن رابرای پذیرش انواع هواپیماهایی که وزنشان بین5/4 تا23 تن است برنامه ریزی کردمسئله وزن مشکلاتی درزمینه طراحی این سیستم ایجادکرده است که البته اکنون رفع شده اندسرعت لازم برای تنظیم دوباره سیستم بایدهمان سرعت سیستم قبلی باشدیعنی بایدپیستون راظرف 20ثانیه به طورکامل به عقب حرکت دادومطمئن شدکه سیلندرکاملاًپرازآب است،زیراوجودهرنوع حباب هوادرسیلندربرهواپیمایی که درحال توقف است شوکهایی فاجعه آمیزواردمی کند.دریکی ازروشهای تنظیم،ازیک سیستم برگشت کننده برمبنای سیلندرئیدرولیکی ویک سری قرقره استفاده می شود.

طراحی مخازن عمودی و افقی

طراحی مخازن عمودی و افقی

دانلود

دانلود رایگان کتاب آیرودینامیک هلیکوپتر

این کتاب درباره آیرودینامیک هلیکوپتر و نحوه عملکرد پره های اون هست و نیروهای آیرودینامیکی موجود در جریان چرخش پره رو مورد بررسی قرار میده...کسی که تو دانشکده ما هلیکوپتر درس نمیده... حداقل این کتاب رو بخونیم یه چیزی در مورد هلیکوپتر بدونیم!

DOWNLOAD