وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام
وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام

باروشی جدید مهندسان ایرانی موفق به عیب یابی بال هواپیما شدند

دانش آموخته دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به عیب یابی مدل ساده شده بال هواپیما با روش‌های غیر خطی به منظور بهبود حساسیت روش‌های عیب یابی به خرابی های کوچک با استفاده از مشخصه‌های غیرخطی شد.

دکتر سید علی افتخاری، مجری طرح با اشاره به اینکه در این پروژه، یک روش عیب یابی نوین با استفاده از دامنه نوسانات سیستم پیشنهاد شده است، گفت: در این روش ابتدا باید سیستم را با اعمال یک نیروی پسخور به نوسان واداشت؛ سپس دامنه نوسانات سیستم سالم در تعدادی از نقاط آن اندازه گیری و ذخیره می‌شود و دامنه نوسانات سیستم معیوب نیز اندازه گیری شده و با مقادیر مربوط به سیستم سالم مقایسه می‌شود که به تعیین موقعیت و شدت خرابی منجر می شود.

وی افزود: این روش برای عیب یابی یک سیستم دو درجه آزادی، یک پانل آئروالاستیک و یک ورق یکسر گیردار در جریان مافوق صوت به کار رفته و از نتایج حاصل برای تعلیم یک شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده است.

پژوهشگر دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر اذعان داشت: با استفاده از شبکه عصبی تعلیم دیده، مکان و شدت عیب با دقت قابل قبولی قابل تشخیص است که با توجه به نتایج حاصل، این روش می تواند به عنوان روشی برای تشخیص عیوب کوچک در سیستم ها و سازه های خطی و یا غیرخطی به کار رود.

وی در بیان قابلیت‌های این طرح گفت: اگرچه روش ارائه شده بر روی مدل ساده شده بال هواپیما اعمال شده اما برای عیب یابی دیگر سیستم‌ها و سازه ها که بتوان آنها را از طریق یک نیروی پسخور تحریک کرد، نیز قابل کاربرد می باشد.

افتخاری با بیان اینکه امروزه با پیچیده تر شدن سیستم ها، هزینه تولید آنها افزایش یافته است که این موضوع نیاز به استفاده از تست های غیر مخرب را برای جلوگیری از خسارات سنگین دوچندان می کند، اظهار داشت: توسعه روش‌هایی که بتوانند خرابی های کوچک را در مراحل اولیه تشخیص دهند، اهمیت زیادی دارد که دراین تحقیق روش نوینی پیشنهاد شده است که با استفاده از مشخصه های غیرخطی می تواند خرابی های کوچک اولیه را تشخیص داده و از بروز خسارات بعدی جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: روش‌های عیب یابی غیر خطی متنوع می باشند اما استفاده از دامنه چرخه حدی به منظور عیب یابی برای اولین بار در این تحقیق معرفی شده که این روش دارای حساسیت بالاتری نسبت به روش‌های مشابه است.

گفتنی است، این پروژه در قالب رساله دکتری مهندسی مکانیک (گرایش طراحی کاربردی) با راهنمایی دکتر فیروز بختیاری نژاد در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه و به ثبت رسیده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 13:52 http://masterarak.blogfa.com

با سلام و تشکر--از وب لاگ شما استفاده زیاد کردم ممنون و متشکر-
یک سوال:
شما فایل را از طریق کدوم سایت اپلود میکنی؟چون یکسری فایل هست که می خوام در داخل وب لاگ خودم بزارم--با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد