وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام
وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام

بهبود روش ساخت پوسته بال هواپیما از جنس مواد مرکب

پژوهشگر هوافضا (سازه) دانشگاه تربیت مدرس، طی تحقیقی روش انتقال رزین به داخل قالب به کمک خلاء را به عنوان جایگزینی مناسب برای روش های موجود بخصوص روش دستی ساخت پوسته بال هواپیما معرفی کرد.

 به گزارش ایسنا، در این تحقیق که توسط مهندس سجاد رجبی، کارشناس ارشد هوا فضا- سازه انجام شد، روش انتقال رزین به داخل قالب به کمک خلاء (VARTM) به عنوان جایگزینی مناسب برای روش‌های موجود خصوصا روش دستی ساخت پوسته بال هواپیما معرفی شد.

 وی در این خصوص گفت: برای این منظور ابتدا به بهبود پارامترهای موثر در فرایند VARTM پرداخته شد که در آن ابتدا فرایند با انتخاب تئوری مناسب، توسط نرم افزار MATLAB شبیه سازی شد و سپس پارامترهای موثر در فرایند از جمله تاثیر تراکم الیاف، تاثیر نسبت ضخامت لایه توزیع به ضخامت لایه پریفرم، ضخامت لایه پریفرم ویسکوزیته رزین و قطر لوله تزریق در سرعت حرکت رزین و همچنین تاثیر ضخامت لایه توزیع در زمان پر شدن قالب، طول جبهه جریان و ضرایب نفوذپذیری به صورت تئوری و عملی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در نهایت خواص مکانیکی قطعات ساخته شده با روش VARTM و دستی از لحاظ مقاومت کششی و خمشی و میزان درصد حجمی و درصد وجود حباب مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج به دست آمده نشان داد که با انتخاب بهینه نسبت بین ضخامت لایه توزیع و پریفرم، افزایش تراکم الیاف، کاهش ویسکوزیته رزین و انتخاب بهینه قطر لوله تزریق می-توان حداکثر سرعت را در فرایند بدست آورد. همچنین میزان درصد حجمی الیاف در قطعات ساخته شده به روش VARTM بیشتر از روش دستی بوده است و درصد حباب آن نیز به شدت کاهش یافته و به این علت استحکام ویژه کششی و خمشی آن نیز بالاتر از روش دستی بوده است.

 پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در پایان تصریح کرد: بعد از بررسی پارامترها و بهینه سازی آن، قطعاتی پیچیده با ابعاد متوسط ساخته شد و بعد از شناسایی مشکلات و رفع آن‌ها و با کسب تجربه کافی در این زمینه، پوسته بال 9 متری با موفقیت ساخته شد و نسبت به روش دستی مورد مقایسه قرار گرفته شد و به این نتیجه رسیده شد که وزن و زمان نسبت به روش دستی کاهش پیدا کرده است و همچنین کیفیت پوسته به دلیل مکانیزه شدن بهتر از روش دستی بوده است.

 گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر محمد گلزار، عضو هیات علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد