ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
یکی از مهمترین اجزای مکانیکی در صنعت یاتاقان است که مهندس مکانیک باید مورد آن ها اطلاعات کاملی داشته باشد .
یاتاقان ها را به صورت زیر می توانیم تقسیم بندی کنیم :
1-یاتاقان های لغزشی (sliding bearing )
2-یاتاقان های غلتشی ( rolling bearing)
برای مشاهده ی ادامه ی مقاله و دانلود مقالات دیگر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید .
انواع یاتاقان های لغزشی :
1- یاتاقان چشمی
2- یاتاقان دو تکیه
3- یاتاقان قابل تنظیم
اجزای یاتاقان غلتشی
یاتاقان غلتشی از چهار قسمت اصلی زیر تشکیل شده است :
1- حلقه ی بیرونی (outer ring )
2- حلقه ی درونی (inner ring )
3- اجزای غلتشی ( balls or rolling element )
4- جدا کننده ( separator )
انواع یاتاقان های غلتشی :
1- یاتاقان شیارعمیق
2- یاتاقان با شکاف ساچمه زنی
3- یاتاقان با تماس مایل
4- یاتاقان کاسه نمد دار
5- یاتاقان خود میزان
6- یاتاقان کف گرد
7- رولبرینگ
مزایا و معایب یاتاقان های لغزشی :
نیرو های زیادی تحمل می کنند – در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند – آرام و بی صدا کار میکنند – محدودیت سرعت ندارند – جای کمتری اشغال می کنند – مونتاژ و پیاده کردن آنها راحت است – دقت زیاد لازم ندارند – مراقبت های زیادی از جمله از نظر روغن کاری دارند – توان شروع اولیه حرکت در آنها زیاد است –
مزایا و معایب یاتاقان های غلتشی :
برای شروع حرکت گشتاور کمی لازم است – به روغنکاری زیاد احتاج ندارند – به علت استاندارد بودن تعویض آن ها راحت است – مقدار کمی از محور در داخل یاتاقان جای گرفته به همین دلیل طول محور را می توانیم کوتاه انتخاب کنیم – خراب شدن آن همراه با سرو صدا است – عمر کمتری دارند - در مقابل ضربه و ارتعاش حساس هستند- محدودیت دوران دارند .
طراحی یاتاقان ها:
هدف از طراحی یاتاقان ها تعیین ابعاد آن هاست تا بتوانند تحت شرایط کاری عمر مطلوبی را داشته باشد پس اساس طراحی بر عمر یاتاقان استوار است .
عمر یاتاقان :
تعداد دورها یا ساعت های کار که یاتاتقان می گذراند عمر نامیده می شود .
برای یافتن اطلاعات بیشتر روی دانلود مقاله کلیک کنید.