وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام
وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام

یاتاقان

یکی از مهمترین اجزای مکانیکی در صنعت یاتاقان است که مهندس مکانیک باید مورد آن ها اطلاعات کاملی داشته باشد .

www.semnan-mechanic.tk



یاتاقان ها را به صورت زیر می توانیم تقسیم بندی کنیم :

1-یاتاقان های لغزشی (sliding bearing )

2-یاتاقان های غلتشی ( rolling bearing)

برای مشاهده ی ادامه ی مقاله و دانلود مقالات دیگر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید .




انواع یاتاقان های لغزشی :

1- یاتاقان چشمی

2- یاتاقان دو تکیه

3- یاتاقان قابل تنظیم



اجزای یاتاقان غلتشی

یاتاقان غلتشی از چهار قسمت اصلی زیر تشکیل شده است :



1- حلقه ی بیرونی (outer ring )

2- حلقه ی درونی (inner ring )

3- اجزای غلتشی ( balls or rolling element )

4- جدا کننده ( separator )



انواع یاتاقان های غلتشی :



1- یاتاقان شیارعمیق

2- یاتاقان با شکاف ساچمه زنی

3- یاتاقان با تماس مایل

4- یاتاقان کاسه نمد دار

5- یاتاقان خود میزان

6- یاتاقان کف گرد

7- رولبرینگ



مزایا و معایب یاتاقان های لغزشی :

نیرو های زیادی تحمل می کنند – در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند – آرام و بی صدا کار میکنند – محدودیت سرعت ندارند – جای کمتری اشغال می کنند – مونتاژ و پیاده کردن آنها راحت است – دقت زیاد لازم ندارند – مراقبت های زیادی از جمله از نظر روغن کاری دارند – توان شروع اولیه حرکت در آنها زیاد است –



مزایا و معایب یاتاقان های غلتشی :

برای شروع حرکت گشتاور کمی لازم است – به روغنکاری زیاد احتاج ندارند – به علت استاندارد بودن تعویض آن ها راحت است – مقدار کمی از محور در داخل یاتاقان جای گرفته به همین دلیل طول محور را می توانیم کوتاه انتخاب کنیم – خراب شدن آن همراه با سرو صدا است – عمر کمتری دارند - در مقابل ضربه و ارتعاش حساس هستند- محدودیت دوران دارند .



طراحی یاتاقان ها:

هدف از طراحی یاتاقان ها تعیین ابعاد آن هاست تا بتوانند تحت شرایط کاری عمر مطلوبی را داشته باشد پس اساس طراحی بر عمر یاتاقان استوار است .



عمر یاتاقان :

تعداد دورها یا ساعت های کار که یاتاتقان می گذراند عمر نامیده می شود .

 برای یافتن اطلاعات بیشتر روی دانلود مقاله کلیک کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد