وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام
وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام

الودگیهای حاصل از نویز وارتعاشات مکانیکی

سروصدا (نوفه)
یکی از مهمترین و با ارزشترین مواهبی که در نزد انسان وجود دارد قابلیت شنوایی است و واضح
است که ادامه زندگی بدو ن این قابلیت بسیار مشگل می باشد . سروصدا از عواملی است که
می تواند روی این قابلیت اثر مطبوع و یا نامطبوع داشته باشد . در واقع اثر مطبوع را می توان به
صوت یا صدای خواسته و اثر نامطبوع را به سروصدا یا نوفه و یا صدای ناخواسته تعبیر کرد.
بطور کلی صوت در اثر اختلاف فشار در یک مح یط کشسان ایجاد می شود یعنی برای تولید آن
حتما" وجود ملکول های هوا الزامی است . علاوه بر این ، بر ا ث ر اغتشاشات حالات مختلف ماده و
ارتعاشات مکانیکی نیز می توان تولید صوت نمود.
صوت هنگامی تولید می شود که هوای نزدیک به منبع صدا متراکم شده و به شکل موج درآید و
این موج عامل انتقال صدا به مناطق دورتر می گردد . با این توضیح مختصر می توان به این نتیجه
رسید که صوت از امواج مکانیکی- طولی تشکیل شده است یعنی برای انتشار به محیط مادی نیاز
دارد و جهت انتشار و انتقال آن یکی است.
کمیت های صدا:
- فرکانس: تعداد ارتعاشاتی را که یک موج صوتی در ثانیه ایجاد می کند تواتر یا فرکانس
گویند و واحد آن سیکل بر ثانیه یا هرتز است. دامنه فرکانس صوت بسیار وسیع می باشد و
فرکانس مربوط به شنوایی انسان در محدوده بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است. البته با افزایش
سن، سنگینی گوش و کاهش قدرت شنوایی محدوده فرکانس شنوایی انسان محدودتر
می گردد . در ارتباط با فرکانس مکالمه انسان می توان حد بین ۱۰۰ الی ۶۰۰ هرتز را در
نظر گر فت ولی چون مکالمات غالبا" با تواتر های زیاد انجام می گیرد بنابراین محدوده
وسیعتری را برای فرکانس مکالمات در نظر می گیرند و آن بین ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز
می باشد.
- سرعت انتشار صوت : این سرعت به محیطی که در آن منتشر می شود بستگی دارد . به
بیانی دیگر هر چه ملک ول های ماده به هم نزدیکتر باشند ، سرعت صوت در آن محیط
بیشتر است . بنابراین سرعت صوت در جامدات بیشتر از مایعات و در مایعات بیشتر از گازها
است.
- طول موج : مسافت طی شده در یک دوره از یک نوسان کامل را طول موج گویند که عکس
فرکانس است . در واقع می توان گفت که حاصل ضر ب طول موج در فرکانس برابر است با
مسافتی که صوت در یک ثانیه طی می کند و این همان سرعت صوت است.
نحوه انتشار صوت:
انتشار صوت در هوا مشابه انتشار صوت در آب است و در تمام جهات منتشر می شودکه با
فاصله گرفتن از منبع صوتی دامنه صوت نصف می شود . به طور دقیقتر در صور تی که منبع
تولید صوت نقطه ایی باشد با افزایش تصاعدی فاصله به اندازه ۶ واحد از دامنه صوت کاسته
می شود و اگر منبع خطی باشد این کاهش دامنه به اندازه ۳ واحد خواهد بود ( در میدان آزاد)
دسی بل :
واحد تراز صوتی دسی بل است . باید توجه داشت که پاسخ گوش انسان به صدا به شکل
لگاریتمی است یعنی اگر به شدت صوت ۱۰ دسی بل افزوده شود به نظر می رسد تقریبا "
گوش ها شدت صوت را دو برابر احساس می کنند و همینطور اگر از شدت صوتی به میزان ۱۰
دسی بل کاسته شود به نظر می رسد که شدت صوت نصف شده است . به بیانی دیگر خارج
قسمت لگاریتم یک کم یت اندازه گیری شده به کمیت مبناء انتخاب شده را دسی بل گویند و
۱ برابر شده است و این حداقل تغییر شدت صوت است که / نشانگر این است که شدت صوت ۲۶
گوش قادر به درک آن می باشد.
انواع صوت :
( pure tone) ۱- اصوات ساده که تک فرکانسی هستند و شکل سینوسی دارند
( complex tone ) ۲- اصوات پیچیده (مختلط) که از فرکانس های مختلف تشکیل شده اند
اصوات ساده به ندرت در طبیعت وجود دارند و بیشتر در کارهای تحقیقاتی استفاده می شوند
مانند اودیومتری ولی اصوات پیچیده به اشکال منظم ( گفتار و موسیقی) و نامنظم ( سرو صدا )
تقسیم می شوند.
از دیدگاهی دیگر می توان صوت را به دو گروه یکنواخت و کوبه ای تقسیم کرد.
صدای یکنواخت به دو گروه تقسیم می شود:
که تمرکز انرژی صوتی در یک باند : steady wide bond الف- صدای یکنواخت با باند پهن فرکانسی گسترده است مانند صنایع نساجی، نوشابه سازی، دندانپزشکی و ... ( به فرک انس
بستگی ندارد)
که تمرکز انرژی صوتی در یک : steady narrow bond ب- صدای یکنواخت با باند باریک
باند باریک صوتی است مانند اره های دوار ،موتورهای برق و ...
باند:
باند نشان دهنده یک طیف می باشد که تشکیل شده از یکسری فرکانس ها ی معین . هر باند
شامل یک حد ابت دایی ( فرکانس پایینی )، یک حد انتهای ( فرکانس بالایی ) و یک فرکانس
مرکزی می باشد.
octave bond باند های هشتگانه
اکتاو باند روش تقسیم کردن مشترک ردیف فرکانس ها می باشد و می توان صدا ها را در
داخل این ۸ باند فرکانسی شنید . در اکتاو باند فرکانس بالاتر دو برابر فر کانس پایین تر است و
در فرکانس یک دوم اکتاو باند، فرکانس بالاتر مجذور فرکانس پایین است و در یک سوم
اکتاو باند فرکانس بالاتر ریشه سوم دو برابر فرکانس پایین است.
تقسیم بندی صدا بر اساس بعد زمانی و نسبت آن با فشار:
صدایی است که در یک زمان کوتاه ایجاد می شود و سپس : impulsive ۱- صدای کوبه ایی
میرا می گردد.
۲- صدای یکنواخت : صدایی است که نوسانات تراز فشار آن از منفی و مثبت پنج دسی بل
بیشتر نباشد
۳- صدای متغیر : صدایی است که نوسانات تراز فشار آن بین منفی و مثبت ۱۰ تا منفی و
مثبت ۱۵ و یا حتی بیشتر باشد
۴- صدای منقطع : صدایی ا ست که در آن تراز فشار صوت در لحظاتی از زمان قطع می شود و
برای اندازه گیری آن از دوزیمتر استفاده می شود.
در صورتی که زمان، تراز فشار و فرکانس اصوات یکنواخت، منقطع و متغیر برابر باشد در
اینصورت صدای یکنواخت خطرناکتر است . در مورد صدای کوبه ایی تراز فشار، تعداد ضربانات و
زمان استمرار از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. در این نوع صدا فرکانس اهمیتی ندارد.
پارامتر های فیزیکی صوت :
۱- سرعت صوت
۲- امپدانس صوتی : عاملی است که مقاومت محیط مادی را در مقابل انتشار موج صوتی
مشخص می کند.
۳- توان صوتی: مقدار انرژی صوتی است که در واحد زمان توسط یک منبع تولید می شود.
۴- فشار صوت : تغییرات فشار در سیال برابر فشار صوت است . فشار صوت در هر نقطه برابر
۰ میکرو بار / است با نیروی وارد بر سطح . حداقل تغییرات فشار برای گوش برابر ۰۰۰۲
است.
۵- شدت صوت : مقدار انرژی صوتی که در واحد زمان از واحد سطح بسته ایی معادل واحد
عبور می کند شدت صوت می باشد.
هر چه دامنه ارتعاشات بزرگتر باشد شدت صوت بیشتر است و همینطور شدت هر صوت معین
اولا" متناسب است با مجذور دامنه ارتعاشات و همینطور نسبت معکوس با مجذور فاصله شنونده
از منبع صوتی دارد.
pain threshold limit: حداکثر آستانه شنوایی
مقدار شدت صوتی است که در آن شدت شنوایی به همراه درد در ناحیه پرده گوش شنیده
می شود ( ۱۴۰ دسی بل)
حداقل آستانه شنوایی :
اگر شدت صوت به حدی برسد که انسان فقط آن را احساس کند، حداقل آستانه شنوایی است
( صفر دسی بل )
فاصله بین حداقل آستانه شنوایی و حد اکثر آستانه دردناکی ، میدان تکلمی وجود دارد که
حدودا" بین ۳۰ تا ۸۰ دسی بل است.
اثرات اختلاف فاز روی تراز صدا :
اگر دو صوت به جز در فاز در بقیه موارد با یکدیگر برابر باشند تغییری در تراز کلی آنها بوجود
خواهد آمد (در صورت ترکیب با هم ) به این ترتیب که اگر اختلاف فاز صفر باشد ، تراز کلی به
میزان ۶ دسی بل افزایش خواهد یافت . در صورتی که اختلاف فاز به ۹۰ برسد ، تراز کلی به
میزان ۳ دسی بل افزایش خواهد یافت . در صورتی که اختلاف فاز ۱۲۰ باشد تراز کلی برابر با
تراز هریک از اصوات خواهد بود و در صورتی که این اختلاف ۱۸۰ باشد تراز کلی صفر خواهد
شد.
بلندی و تراز بلندی اصوات ( سون و فون ):
در بحث صدا و ارزشیابی صوت معمولا " روی خصوصیات فیزیکی صوت بحث می شود . ممکن
است صدایی با شدت های متفاوت و فرکانس های مختلف بررسی شود ولی هنگام بررسی
متوجه شویم که اثرات آن روی شنونده یکسان است . بنابراین باید به پارامتر های فیزیولوژیکی
نیز توجه شود.
بلندی صوت یک کمیت فیزیولوژیکی است و بیان کننده اثر و احساس شنوایی در شنونده
می باشد . بلندی صدا در فشار ثابت با فرکانس تغییر می کند . واحد تراز بلندی صوت فون است
و عبارتست از تراز بلندی صدایی برابر با بلندی یک صوت ساده در فرکانس ۱۰۰۰ هرتز
واحد بلندی صوت ، سون است و عبارتست از بلندی صوتی معادل با فرکانس ۱۰۰۰ هرتز که
تراز فشار صوت آن ۴۰ دسی بل باشد.
منابع صوتی :
این منابع شامل منبع نقطه ایی، سطحی و خطی هستند.
۱- منبع نقطه ایی : به منابعی گفته می شود که ابعا د منبع صوت ی در مقابل طول موج صوت
کمتر است.
۲- منبع خطی: هنگامی که چند منبع نقطه ایی در کنار هم قرار گیرند و موج حاصل از آنها به
شکل استوانه باشد منبع خطی ایجاد می شود . در منابع خطی تراز شدت با فاصله نسبت
عکس دارد در حالی که در منابع نقطه ایی تراز شدت با عکس مجذور فاصله نسبت
مستقیم دارد.
۳- منبع سطحی : اگر یکسری منابع خطی در کنار هم قرار گیرند تشکیل منبع سطحی را
می دهند . تراز فشار صوت در منابع سطحی تا فاصله ایی که نسبت به منبع هنوز حالت
سطحی دارد تغییر نمی کند . در واقع در فاصله ایی که منبع سطحی است تراز فشار در هر
نقطه از این میدان تغییر نمی کند.
میادین صدا :
free field ۱- میدان آزاد
reverbrant field ۲- میدان محدود
میدان آزاد محیطی است که در آن صوت بدون اینکه بازتاب کند منتشر می شود . بدین ترتیب
دو حالت وجود دارد یا فضا به قدری وسیع است که موج پخش شده به مانعی برخورد نم ی کند
بنابراین بازتاب هم نمی شود و یا به قدری در محیط جاذب وجود دارد که هر صدای منتشر
شده را جذب می کند.
در میدان محدود موانعی در جهت انتشار صوت وجود دارد . پارامتر ه ای سطح یا ابعاد دیواره
های سالن ، ضریب جذب دیوار ها و تمام وسایل موجود در دیوار ها و ثابت ات اق از جمله
فاکتور های مهم در میدان محدود هستند . در تمام محاسبات در این مورد از ضریب جذب
متوسط استفاده می شود و ضریب جذب عبارتست از انرژی که جذب محیط می شود به انرژی
تولید شده
ضریب جذب متوسط عبارتست از میانگین حسابی ضریب جذب های یک ماده در تمام
فرکانس ها
منابع جهت دار :
منابعی هستند که صدا را در یک جهت بیشتر از جهات دی گر منتشر می کنند مثل
بلندگو ها در منابع جهت دار توجه به اندیس جهت بسیار حائز اهمیت است.
گاهی در محدوده ایی دور از دستگاه تولید سرو صدا محلی وجود دارد که با کم و زیاد شدن
فاصله تراز فشار تغییر نمی کند. این میدان را بازتاب گویند.که عموما" در کنار دیوارها می باشد.
آناتومی و فیزیولوژی سیستم شنوایی انسان :
گوش عضو حس شنوایی است . ساختمان گوش طوری است که امواج صدا را به گیرنده های
تخصص یافته ایی می رساند. گوش دارای سه بخش جداگانه می باشد:
۱- گوش خارجی : شامل لاله گوش و مجرای شنوایی است . لاله گوش، جهت صدا را مشخص
می کند و مجرای گوش، امواج را به سوی گوش میانی هدایت می کند . در انتهای مجرای
گوش ، پرده صماخ (تمپان) قرار دارد. این پرده با مساحت ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر مربع در هنگام
برخورد با امواج صدا به لرزه در می آید . در مجرای گوش ماده ایی چسبنده، قهوه ایی رنگ
و تلخ مزه ترشح می شود که مانع ورود حشرات و گرد و غبار به درون مجرا می گردد.
۲- گوش میانی : شامل یک حفره استخوانی است که در آن سه قطعه استخوان کوچک به
نام های چکشی، سندانی و رکابی قرار دارد . این استخوان ها رابط بین پرده صماخ و پرده
دیگری بنام پرده بیضی هستند . پرده بیضی بین گوش میانی و داخلی واقع است . این
استخوان ها نه تنها ارتعاشات صوتی را به گوش درونی منتقل می کنند بلکه شدت آنها را
نیز تنظیم می نمایند . از گوش میانی لوله ایی به سوی حلق کشیده شده است که آن را
شیپور استاش می نامند . از راه این لوله، هوا به داخل گوش میانی راه می یابد . اگر این کار
انجام نگیرد پرده صماخ نمی تواند به درستی مرتعش شود.
۳- گوش داخلی : شامل بخش دهلیزی ، مجاری نیم دایره و بخش حلزونی است . درون همه
بخش های گوش داخلی را مای عی پر می کند (آندولنف). گوش داخلی در جایگاهی که در
استخوان گیجگاهی قرار دارد جای گرفته است . بین گوش داخلی و استخوان گیجگاهی نیز
مایعی وجود دارد . بخش دهلیزی از دو کیسه به نام اوتریکول و ساکول تشکیل شده است .
مجاری نیم دایره در هر دو گوش سه عدد و عمود بر هم ه ستند. در درون کیسه ها و
مجاری یاد شده سلول های مژکداری وجود دارند . مژک های این سلول ها در مایع ژلاتینی
نسبتا" محکمی قرار دارند که در حفظ تعادل بدن موثر است. در بخش حلزونی گیرنده های
شنوایی جای د ارند که در واقع سلول های مژکدار ی به نام اندام کرتی هستند . وقتی امواج
صوتی به پرده بیضی میرسد . و آنرا به ارتعاش در می آورد، ارتعاش این پرده در جای خود
مایع درون حلزون را مرتعش می کند . سرانجام ارتعاش این مایع باعث تحریک سلول های
مژکدار می شود . پیام عصبی از راه عصب شنوایی به مرکز شنوایی در مخ فرستاده
می شود و در آنجا احساس و سپس ادراک می گردد. نکته مهم اندام های کرتی هستند که
در کری حرفه ایی مستهلک می شوند.
عوارض و بیماریهای ناشی از سروصدا:
۱- تندی ضربان قلب
۲- انواع کری ها
۳- افزایش فشار خون
۴- تنگی عروق
۵- تراوش غیر طبیعی هورمونها
۶- انقباض عضلات
۷- اختلالات حسی و عصبی
۸- بی خوابی و خستگی
۹- کاهش راندمان کار و غیبت های بلند مدت
۱۰ - ایجاد حوادث و اثرات اقتصادی
واکنش های سیستم شنوایی نسبت به سروصدا:
تحریک دستگاه شنوایی توسط سروصدا، تغییرات خاصی را در گوش انسان به شرح زیر ایجاد
می کند:
۱- تطبیق: دستگاه شنوایی انسان پس از تماس با سروصدای آزار دهنده و مضر در ابتدا خود را
با وضعیت جدید وفق می دهد و تلاش می کند خود را از آسیب مصون بدارد.
که شامل خستگی شنوایی و کری موقت است . پس ( TTS) : ۲- تغییر موقت آستانه شنوایی
از مرحله تطابق در صورتی که دستگاه شنوایی همچنان در معرض سروصدای فوق الذکر
قرار داشته باشند تغییر موقت آستانه شنوایی پدید می آید . در واقع خستگی شنوایی
مربوط به تغییرات مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی سلول های شنوایی و اطراف آن می باشد
و در کری موقت قسمت هایی از حلزون بویژه بخش های مربوط به فرکانس های ۴۰۰۰
تا ۶۰۰۰ هرتز دچار تورم می گردند . تغییر موقت آس تانه شنوایی با استراحت کافی قابل
برگشت است.
در این مرحله سلول های موجود در گوش درونی که ( PTS) ۳- تغییرات دائم آستانه شنوایی
در داخل آندولنف معلق هستند ( اندام کرتی ) آسیب دیده و تغییر غیر قابل برگشت
شنوایی را موجب می شوند.
انواع کری های شغلی بر اساس میزان افت شنوایی:
۱- کری خفیف که تا حد ۳۰ دسی بل در شنوایی افت حاصل می شود.
۲- کری متوسط که بین ۳۰ تا ۶۰ دسی بل در شنوایی افت حاصل می شود.
۳- کری شدید که بین ۶۰ تا ۹۰ دسی بل در شنوایی افت حاصل می شود.
عوامل موثر در ایجاد کری شغلی:
۱- شدت صدا
۲- فرکانس صدا
۳- تداوم صدا
۴- نوع صدا
۵- سن فرد
۶- ضایعات قبلی گوش
۷- حساسیت فرد
۸- مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها
۹- مسمومیت های داخلی
۱۰ - برخی از مواد شیمیایی مانند الکل ها
سیر پزشکی کری شغلی:
۱- مرحله خستگی شنوایی : در این مرحله برای فرد یک ابهام و سنگینی در گوش ها بوجود
می آید و احساس می کند که داخل گوش خو د پنبه وجود دارد. در این مرحله در فرکانس
۴۰۰۰ افت شنوایی ایجاد شده است و برگشت پذیر می باشد.
۲- مرحله تثبیت خستگی شنوایی: در این مرحله امکان برگشت از بین می رود
۳- مرحله کری نیمه پنهانی : در این مرحله فرد محاوره را درک نمی کند که از این قسمت به
بعد یکی از راههای تشخیص کری شغلی هویدا می گردد.
۴- مرحله کری واضح: که در آن تمام فرکانس های مکالمه دچار افت می شوند.
کنترل سرو صدا:
در روشهای کنترل سروصدا باید ۴ مرحله زیر را پیاده کرد:
۱- شناسایی منابع خطر : منظور از منابع سروصدا، مکانی است که سروصدا دقیقا " از آن
سرچشمه می گیرد . پس از اینکه تعیین گردید که کدامیک از عملیات ماشین بیشترین
سروصدا را موجب شده است می توانید آن بخش خاص را از سیستم عملیاتی خارج کرده و
در صورت امکان بقیه دستگاهها را بکار اندازید . این مسئله تعیین می کند که آیا برطرف
کردن منبع خاص سروصدا، آنقدر تراز صوت را کاهش داده که دستگاه مزبور بتواند بر
اساس تراز پایین تر از حد مجاز کار کند یا خیر.
۲- فرکانس اصوات و شناسایی آنها: برای اینکه بتوانید موثرترین روش کاهش هزینه را در مورد
کنترل صدا بکار برید ، می توانید فرکانس هایی را که در آنها بیشترین سروصدا ایجاد شده
است را ت وسط آنالیزور دقیقا " مشخص نمایید . اگر آنالیزور در اختیار نداشتید به شکل زیر
عمل نمایید.
نیز اندازه گیری C اندازه گرفته و در همان شرایط در شبکه A میزان سروصدا را در شبکه
باشد باید روش کنترل به فرکانس های پایین A بیشتر از ارقام شبکه C کنید. اگر ارقام شبکه
بیشتر بود باید روشهای کنترلی را در فرکانس های بالا انجام داد. A محدود گردد. و اگر شبکه
۳- بررسی امکان کنترل صدا در منبع تولید یا مسیر انتقال : در این رابطه دو نظریه کلی وجود
دارد: الف- هر نوع ماده ایی را که در دسترس می باشد بکار برید که البته این روش نیاز به
چندین مرحله آزمایش و چند درصد خطا دارد . ب- از کاتالوگ ها و اطلاعات تکنیکی
استفاده نمایید.
۴- بررسی مجدد به منظور اطمینان از حصول به نتایج رضایت بخش
اقدامات زیر در زمینه کنترل صدا پیشنهاد میگردد:
۱- جلوگیری از برخورد بین بخش های مختلف به یکدیگر یا کاهش برخورد قسمت ه ای
همجوار
۲- کاهش ملایم سرعت بین حرکات رفت و برگشتی قطعات
۳- تعویض قطعات فلزی با قطعات لاستیکی
۴- محصور کردن قسمت های پر سرو صدای دستگاه
نکات زیر لازم است مورد توجه طراحان کنترل صدا قرار گیرد:
۱- انتخاب وسایل و توان مناسب انتقال نیرو و تنظیم آنها
۲- ایزولاسیون صدای ناشی از ارتعاشات
۳- ایجاد افت انتقال مناسب و تعیین درز و شکاف های کافی برای سیستم
۴- ایجاد سیستم خنک کننده فلنج دار که سرو صدای ناشی از عبور هوا در آنها بسیار کم
باشد
بدون اعمال روشهای پیچیده می توان سروصدای لوازم موجود را مانند لوازم جدید به طرز
موثری کنترل نمود. این روشها شامل موارد زیر است:
۱- نصب صدا خفه کن هایی برای شیرهای خروجی سیستم های پنوماتیک
۲- تغییر نوع پمپ ها در سیستم هیدرولیک
۳- انتخاب فن های کم سرو صدا در سیتم تهویه
۴- نصب صدا خفه کن برای موتور های الکتریکی
۵- نصب صدا خفه کن برای هواکش کمپرسور های بادی
حمل و نقل دستی:
ایجاد محیط های مناسب از برخورد و تصادم در طی حمل و نقل مکانیکی و دستی می تواند
جلوگیری کند. به عنوان مثال در این راستا عوامل زیر موثر می باشند:
۱- کاهش ارتفاع سقوط اجسام
۲- افزایش سختی ظروف
۳- استفاده از پلاستیک های انعطاف پذیر جعت خنثی کردن ضربات شدید
احاطه سازی سیستم ها
در صورتی که امکان جلوگیری از سروصدا وجو د نداشته باشد می توان از احاطه سازی
دستگاهها استفاده کرد. در این راستا توجه به نکات زیر ضروری است:
۱- استفاده از فلزات متراکم بطوریکه صفحات فلزی یا تخته های پلاستری در قسمت بیرونی
دستگاهها قرار گیرند
۲- استفاده از مواد جاذب صوت در قسمت داخلی، در این حالت وجود یک هود ساده می تواند
تراز سروصدا را تا ۲۰ دسی بل کاهش دهد
۳- نصب صدا خفه کن هایی روی دریچه های خروج سیستم خنک کننده هوا همراه با
پوشاندن موتور های الکتریکی و...
۴- به منظور تعمیرات و نگهداری دستگاه، نصب دریچه هایی ک ه به سادگی قابل باز شدن بوده
و در دسترس باشند.
اتاقک های مجزا جهت ایزولاسیون صوت:
اتوماسیون دستگاهها و پروسه ها و سیستم کنترل از راه دور توسط اتاقک های مجزا کننده
جهت کنترل سروصدا می تواند بسیار مفید باشد . در این مورد توجه به نکات ذیل حائز اهمیت
است:
۱- درز بندی مطلوب اطراف در ها و پنجره ها
۲- ساختمان اتاقک های کنترل باید از موادی باشد که افت انتقال مناسبی ایجاد نمایند
۳- تعبیه دریچه هایی برای تهویه و منافذی جهت عبور کابل ها و لوله ها و درز بندی مناسب
آنها بسیار مهم است. اتاق های کنترل باید دارای تهویه مناسب باشند و در صورت بالا بودن
دمای محیط تهویه مطبوع نیز لازم است . در غیر اینصورت باز کردن دریچه های اتاقک
برای تهویه عملا" باعث از بین رفتن ایزولاسیون صوتی اتاقک های مجزا می شود.
نکات قابل توجه هنگام ساخت و راه اندازی ساختمان های کارگاه:
۱- ستون های اصلی ، کف کارگاه و دس تگاهها باید به نحوی انتخاب شوند که تمام منابع تولید
سروصدا توسط ایزولاسیون ارتعاش مهار گردند.
۲- منابع مهم تولید سروصدا را می توان با ایجاد محیط ایزوله شده در برابر صوت با استفاد ه از
مصالح ساختمانی محاصره نمود. باید توجه خاصی به دریچه ها، روزنه ها و پنجره ها صورت
پذیرد.
۳- مناطق پرسروصدا را که کارگران باید مدت طولانی در آن محل کار کنند به منظور جذب
سروصدای حاصل باید با پوشش های مناسب محافظت کرد.
۴- دفاتر کاری باید از محل ماشین های پر ارتعاش جدا شوند.
۵- برای دفاتر اداری و انبارها که فعالیت های زیادی در آنها انجام می شو د سطوح باید دارای
جاذب صوتی بوده و در صورت نیاز و امکان سطوح و کف سالن با منسوجات نرم پوشیده
شده باشند.
علائم و پیش آگهی ها:
در صورت مشاهده علائم زیر احتمال بروز یک نوع کری وجود دا رد و اجتناب از کار در محیط
های آلوده به سروصدا ضروری است:
۱- وزوز گوش و حالت سوت کشیدن
۲- سنگین شدن گوش ها
۳- بی خوابی یا کم خوابی مکرر
۴- احساس صدای کارگاه در گوش هنگام استراحت
۵- سرگیجه و ضعف عمومی
۶- نشنیدن صدای مکالمات تلفنی
توجه به این نکته ضروری است ، افرادی که دچار ناراحتی های زیر هستند تا قبل از درمان
هرگز نباید در محیط پر سروصدا کار کنند:
۱- افراد مسن
۲- افرادی که ضایعات یا ناراحتی های شنوایی داشته یا دارند
۳- بیماران قلبی و عروقی
۴- بیماران تنفسی و ناراحتی خونی
۵- مبتلایان به عوارض معدی – رودی
۶- مبتلایان به عوارض عصبی
۷- مبتلایان به مسمومیت های داخلی ( قند، اوره، چربی و...)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد