وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام
وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک

وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک کتاب،مقالات،نرم افزار،آموزش نرم افزار،حلال،جزوات،فیلم،کاتالوگ،پروژه،مجلات،سایت،اخبار،استاندارد،هندبوک، مهندسی مکانیک ،مهندسی مکانیک،کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک،دکترا مهندسی مکانیک،مهندسی مکانیک، تلگرام ، تلگرام

نکات جالب در CATIA

 نکات جالب در CATIA
 

 


نکته 1

هنگام ایجاد سطوح خاموش بودن ویا روشن بودن آیکن Create Datum در نوار ابزار Tools می تواند طراحی را پارامتریک (حالت خاموش) و یا غیر پارامتریک کند (حالت روشن و یا آجری رنگ) این آیکن کتیا در میان نرم افزارهای طراحی و مهندسی بی نظیر است.

تذکر : هنکام ایجاد Solid روشن بودن و خاموش بودن این آیکن تاثیری ندارد به عبارتی دیگر در Part Design طراحی همیشه بصورت پارامتریک است .

پارامتریک = وابسته

نکته 2

برای مشاهده تک تک مراحل طراحی یک فایل از دستور Scan or Define In Work Object در منوی کرکرهای Edit استفاده می کنیم.

تذکر : در صورتی که مدل از سطوح surface)) ایجاد شده باشد و هنگام ایجاد سطوح آیکون Create Datum روشن باشد طراحی غیرپارامتریک انجام می گیرد و دستور Scan عمل نمی کند.مگربا استفاده از آیکن Display Graph در نوار ابزار Scan آن هم برای نمایش یک به یک سطوح.

نکته 3

در ویرایش های جدید کتیا با اضافه کرد Ordered Geometrical Set می توان سطوح را بگونه ای ایجاد کرد که همانند محیط Part Design بتوان مراحل طراحی را Scan کرد .

تذکر 1 : Part Body برای ایجاد سطوح همان خاصیت Ordered Geometrical Setرا دارد. به عبارتی دیگر امکان ایجاد سطوح در Part Body وجود دارد ولی امکان ایجاد Solid در Geometrical Set و Set Ordered Geometrical وجود ندارد.

تذکر 2 : در صورت استفاده از Geometrical Set امکان Define In Work Object کردن وجود ندارد.

نکته 4

با توجه به حجم بالای Help کتیا و کاهش سرعت سیستم بعد از نصب ،Help میتوان در موقع نیاز Help را ازروی DVD خواند . برای این منظور می توان بر روی فایل

CATIA_P3_homepage.htm در DVD کلیک کرد و . . .

نکته 5

برای استخراج تصویر(Image) در محیط کتیا می­توان از دستور Capture از مسیر زیر استفاده کرد .

Tools >> Image >>Capture . . .

این دستور بسیار کارآمد می باشد و هنگام اجرای آن نوار ابزارCapture ظاهر می گردد که می توان از ابزارهای آن کمک گرفت مثلاً :

محدوده مورد نظر را انتخاب کرد (Select Mode) و یا

خروجی بصورت Pixel و یا Vector گرفت و یا

کیفیت تصویر را انتخاب کرد (Rendering Quality) و یا

پشت تصویر را سفید کرد(White background) و . . .

دو مورد آخر در قسمت Options در همان نوار ابزار Capture قابل انتخاب است.

نکته 6

برای تغییر زاویه دید پیش فرض تعریف شده می توان از مسیر زیر کمک گرفت :

View >> Navigation Mode >> Multi-View Customization. . .>> manual

بعد از انجام این مورد می توان اثر آن را در نوار ابزار View و نوار ابزار زیری آن(Quick view) مشاهده کرد.

زاویه دید مناسب می تواند کمک زیادی در تجسم بهتر اجسام کند و می توان گفت استفاده از این ابزار در شرکت های طراحی خودر الزامی است .

نکته 7

در محیط نقشه های دوبعدی(Drafting) برای مشاهده فایل سه بعدی نقشه بصورت سریع از مسیر زیر کمک می گیریم :

Tools >> Analyze >> Show Geometry in All View Point

و برای دسترسی کامل به فایل سه بعدی کافی است فایل جدیدی از مسیر Start باز کنیم .

تذکر : فایل جدید می بایست فرمت فایل سه بعدی باشد. CATPart و یا CATProduct

نکته 8

برای تبدیل فایل مونتاژی(CATProduct) به یک فایل تکی (CATPart) بعد از مطمئن شدن از اینکه در محیط Assembly Design هستیم از منوی کرکره ای دستور زیر را اجرا می­کنیم بعد از ظاهر شدن پنجره دستور فوق ، از درخت طراحی شاخه مورد نظر را انتخاب می کنیم و . . .

Tools >> Generate CATPart from Product . . .

+ نوشته شده توسط محمدرضا علی پور حقیقی در چهارشنبه 6 شهریور1387 و ساعت 12:37 بعد از ظهر | 9 نظر

چند نکته جالب در کتیا (Notic in CATIA)

دانش قدرت نیست  تبادل دانش قدرت است  

 نکته اول

جهت کنترل ابعاد اندازه گذاری مخصوصا کوچک و یا بزرگ کردن اندازه فلش اندازه در محیط Drafting مراحل زیر را اجرا می­کنیم.

۱- مسیر زیر را پیدا می­کنیم

\\:\Program Files\Dassault Systemes\B16\intel_a\resources\standard


2--مسیر زیر را نیز پیدا می­کنیم
 
\\:\Program Files\Dassault Systemes\B16\intel_a\code\bin


3- در مسیر زیر فایل CATA_P3.V5 R16.B16 را باز می­کنیم

توجه: ممکن است Application Data درحالت hide باشد.

 \\:\Documents and Settings\All Users\Application Data\DassaultSystemes\CATEnv

   4- دو مسیر 1 و2 را درروبروی محلهای مشخص شده زیرPaste  می­کنیم.

 CATReferencSettingPath =
CATCollectionStandard =

در windows  از مسیر Start  می­بایست Run command را اجرا کرد . و برای اجرای catia  دستور cnext-admin را اجرا می­کنیم .

و یا

 cnext –env

 -admin       

  حال از مسیر TOOLS >> STANDARD  به پنجره زیر دسترسی داریم

تغییرات را انجام و Save as می­کنیم.

حال می­توانیم در page setup مواردSave  شده را استفاده نمود.

برای این منظور از منوی کرکری File >> Page setup را انتخاب و در پنجره که گشوده می­شود ؛ مورد Save شده را در Standard انتخاب می­کنی.

     نکته دوم

  در صورتی که بخواهیم هنگام بالا آمدن نرم افزار CATIA V5 ؛ محیط  Product ظاهر نگردد مراحل زیر را اجرا مینماییم:

1- my computer  را کلیک می­کنیم

2-   داخل پنجره  my computer  کلید سمت راست موس را کلیک می­کنیم

3-    گزینه  propertiesرا انتخاب می­کنیم

4-  در پنجره جدید  Advancedرا کلیک میکنیم

5-  در قسمت پایین این پنجره گزینه  Enovironment Variables را کلیک کرده

6-    در پنجره جدید روی   new درقسمت user variables کلیک می­کنی

7-  پنجره را  مطابق  زیر پر میکنیم.

8-  
 variable name :CATNOSTARTDOCUMENT

 variable value: YES

آنگاه بعد از تایید پنجره­های گشوده شده از این به بعد هرگاه catia  را بالا می آوریم بدون محیط  Product ظاهر می­گردد.

 نکته سوم
 
  برای نوشتن متن فارسی در catia  راه­های مختلفی وجود دارد:

1-     متن فارسی را در نرم افرار مریم  می نویسیم و آنگاه در محیط Drafting  دستور Text را اجرا کرده و آنگاه متن را از مریم به داخل پنجره  Text Editor ، Paste می­کنیم.

توجه :  قلم انتخابی باید F_ahmad  تا F_zosar باشد یا به عبارتی دیگر از Fontهای سری F_* استفاده شود.

 
2-میتوان از منوی کرکریی  Insert >> object و استفاده از نرم افزار Word  نیز متن فارسی نوشت .

  برای دانلود رایگان نرم افزار مریم اینجا را کلیک کنید.(حجم فایل ۳/۳ مگابایت)

نکته چهارم

            برای تبدیل Text به PLine ابتدا متن مورد نظر را  در محیط Drafting می­نویسیم سپس آن را باExtention  ( انشعاب)  Dxf ،  save( ذخیره) می­کنیم و آنگاه فایل Dxf  را در CATIA می­خوانیم . مشاهده میشود که Text  تبدیل به  Pline  شده است .                    

    توجه : میتوان PLine  مذکور را copy و در محیط  sketcher ، Paste کرد و از آن جهت ایجاد حجم استفاده کرد.(حجمی به شکل متن)

  نکته پنجم

 برای ایجاد ارتباط بین یک فایل و مجموعه اسمبلی که جهت ترسیم آن فایل از آن استفاده شده است در مسیر زیر پارامتر Keep link with selection را فعال می­کنیم.

Tools >>Option >> Infrastructure >> part Infrastructure >>  Keep link with selection

در این حالت با تغییر یک قطعه در یک مجموعه تمام قطعاتی که توسط قطعه اول ایجاد شده  اند تغییر می کند

نکته ششم

جهت تغییر نام در BOM میتوان در مسیر و فایل زیر کمک گرفت . مثلاً Bill Of Material را به BOM تغییر نام میدهیم

C:\Programfile\Dassault systemes\B17\intel-a\resources\msgcatalog\CATAsmBom.CATNIS
            
نکته هفتم
 
جهت join کردن سطوح (و حتی تبدیل آنها در صورت امکان به solid ) در هنگامی که یک فایل iges  را می­خوانیم در مسیر زیر پارامتر join surfaces of the model را روشن می­کنیم

Tools >> Option >> Compatibility >> IGES >.Import – Join   join surfaces of the model 0.1 Tolerances

نکته هشتم

 برای تبدیل فایلهای *.model به  *.CATPartبعد از آوردن فایل­ها در محیط Product از  workbench(ماژول) Product Data Filtering و دستورProduct to Produc استفاده می­کنیم

Start >> Infrastructure >> Product Data Filtering

دستور Product to Product

نکته نهم


هنگام خواندن فایل­های Product  باید دقت کرد که در مسیر

Tools -> Options -> General

پارامتر Load referenced documents فعال باشد در غیر این صورت اطلاعات unlode می­گردند

برای loud کردن می­توان از کلیک سمت راست موس بر روی درخت مونتاژ و انتخاب  Lodeو یا دستور Manage Repersentation از نوار ابزار Product Structure Tools کمک جست .

نکته دهم

                 هنگام باز( Open) کردن فایل­های catia اگر تاریخ فایل جلوتر از تاریخ کامپیوتر باشد فایل باز نمی­شود . برای رفع این مشکل تاریخ  کامپیوتر را جلو برده فایل را باز می­کنیم و آنگاه تاریخ را به روز کرده دو باره فایل را ذخیره ( Save) می­کنیم.

                 موقع بالا آمدن catia هم می­بایست تاریخ کامپیوتر عقب­تر از زمان ایجاد نرم افزار نباشد در غیراین صورت catia بالا می­آید ولی امکان new کردن فایلی نیست .

 نکته یازدهم
        برای خواندن فایل­های catia با دیگر نرم افزارهای طراحی و مهندسی (و یا ویرایش پایین­تر از نسخه ایجاد فایل) می­توان این فایل­ها را با فرمت igs –stp – model – wrl –cgr –dwg - dxf و . . . ذخیره(Save As) نمود . البته هر یک از این فرمت­ها تغییراتی در فایل ایجاد می­کند  که می­توان قبل از استفاده آنها را امتحان کرد.

نکته دوازدهم

با روشن بودن پارامتر Occlusion culling enabled در مسیر

Tools >> Options >> General >> Display >> Performance

می­توان هنگام باز کردن فایل­ها آخرین زاویه دید(view) را داشت .

نکته دوازدهم

 تعداد موضوعاتی که می­توان توسط Compas جابجا کرد در مسیر زیر می­توان تعیین کرد.

Tools >> Option >> General >> Display >> Navigation >>

 Limit display of manipulators to # element(s)

حداقل 0 و حداکثر 9999999 موضوع قابل انتخاب است .

 نکته سیزدهم
 
در صورت فعال بودن پارامترهای زیر بعد از اندازه بردار(measure) با تغییر ابعاد قطعه اندازه ثبت شده(keep measure) نیز تغییر می­کند.

 Tools>> option >> General >> parameters and Measure

>>Measure tools >>Automatic Update in . . .

<< automatic in part & product< FONT update>

نکته چهاردهم

 برای کنترل تعداد حروف در درخت طراحی از مسیر زیر کمک می­گیریم.

Tools >> Options >> Display >> Tree Appearance >>Tree Item Size

نکته پانزدهم
 

برای تبدیل سطوح (surface) به ابر نقاط (cloud of point)  می­بایست ابتدا فایل سطوح را با فرمت  stl تبدیل( ذخیره) کرده و آنگاه آن فایل را تبدیل به cgo  (یا igs) کرده و بعد خواندنigs یا  cgoبا دستور Import در محیط Digitzed shape edotor .

 نکته شانزدهم

 
برای نمایش خطوط  Uوv سطوح می­بایست درCustomize view parameters پارامتر Isoparametrics فعال باشد

و برای افزایش تعداد خطوط u و v می­بایست  از Tools >> Option کمک جست.

دستورات( جالب ) زیر را در خط فرمان اجرکنید .

C:TestVisuPerfoDraw

C:View Angle

C:Performance Gauges

دانلود فیلم اموزشی نرم افزار کتیا CATIA

سلام
دانلود فیلم اموزشی نرم افزار کتیا CATIA 


دانلود آموزش تصویری کتیا(CATIA Video Tutorials )

 

CATIA Video Tutorials rar Part 1" from Hotfile" - total filesize : 230 MB

 

Download CATIA Video Tutorials rar Part 1

 

Download CATIA Video Tutorials rar Part 2

شناسایی عیب موتور از روی دود اگزز

زمان تعویض روغن موتور و نوع روغن مصرفی در داخل گاتالوگ ماشین درج شده است. توجه مهم : در صورتیکه از روغن های معمولی در ماشینهای معمولی استفاده می کنید فاصله هر بار تعویض روغن وصافی درکاتالوگ اصلی موتور5000 مایل (8000کیلومتر) است اما به دلیل عدم مرغوبیت بعضی از روغنهاوصافیهای داخلی وهمچنین به دلیل بالا بودن درصد گوگرد بنزین های ایرانی وتولیداسید سولفوریک دراثر احتراق وعبور مقدار بسیار کمی ازاین اسید ازفضای رینگ به محفظه کارتر وتقطیر شدن آن بهتر است بعداز هر 25000ـ2000 کیلومتر،روغن وپس ازهردوبارتعویض روغن (یعنی هر5000 کیلومتر) صافی راعوض کنید زیرا درحقیقت نقش روغن درموتور مانند نقش خون در بدن انسان است.

www.semnan-mechanic.tk

پیچ تخلیه روغن رابه دقت تمیزکنید ومطمئن شوید که واشر زیر آن نیز تمیزوبی عیب است سپس پیچ تخلیه روغن راتوسط آچار رینگی یا آچار بکس با دهانه یک اینچ کاملا سفت کنید درصورتی که صافی روغن راعوض می کنید 5/0 لیتر دیگرروغن داخل موتور بریزید.

موتور راروشن کنید و بگذارید چند دقیقه کار کند سپس دوباره سطح روغن داخل کارتر رابه وسیله گیج اندازه گیر اندازه گیری کنید.درصورت تعویض صافی دقت کنیدکه درمحل اتصال صافی روغن وموتور هیچ گونه نشتی وجودنداشته باشد.اگرخودرو درشرایط محیطی بد از نظر گرما ، سرماویافضایی که آغشته به گردوخاک است کارمی کند بهتر است روغن راپس ازطی مسافت کمتری (حدود1500 کیلومتر) عوض کنید.

عیب‎یابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز:

بدون دود:(خاکستری) :

موتور سالم است و موتور سالم دود نمی‎کند (حتی موتور دیزل) و وقتی انگشت به لوله اگزوز می‎زنیم انگشت نباید چرب یا سیاه شود.

دود سفید( آب سوزی ):

الف) موقتی : در زمستانها و شبهای سرد وقتی موتور خاموش است به علت اینکه هوای بیرون سرد و داخل موتور گرم است در نتیجه هوای داخل موتور به صورت قطرات آب در می‎آید که بعد از روشن کردن موتور در صبح زود دود سفید رنگی از اگزوز خارج می‎شود که نتیجه آب سوزی است و چون این حالت موقتی است اشکالی ندارد و پس از گرم شدن موتور قطع خواهد شد.

ب) دائمی : اگر دود سفید دائمی باشد دلیل آن سوختن واشر سیلندر یا ترک خوردگی سیلندر می‎باشد.

دود سیاه:

در اثر کثیفی بیش از حد فیلتر هوا ، کم بودن هوا ،  خام سوختن بنزین در موتور ،  ریتارد بیش از حد موتور (تنظیم نبودن دلکو) دود سیاه ایجاد می گردد.

دود آبی: روغن سوزی

الف) موقتی : روغن سوزی از خلاصی بیش از حد گیت سوپاپ می‎باشد که در اینحالت معمولاً روغن کم نمی‎کند و در موقعی که موتور پرگاز کار می کند دود قطع می‎شود.

ب) دائمی: اگر موقع کم گاز یا پرگازکار کردن موتور به طور دائم دود کند روغن سوزی از رینگ و پیستون یا سیلندر است.

عیب رینگ: رینگها مزیت خود را از دست داده‎اند یا رینگ شکسته است .

عیب سیلندر: عیوب سیلندر مثل آئینه شدن یا صیقلی شدن جداره سیلندر یا سائیدگی سیلندر می باشد.

شناسایی موتور و دستگاههای مرتبط

تعریف موتور:

موتوردستگاهی است که انرژی حرارتی حاصل ازسوخت را تبدیل به انرژی مکانیکی نموده وموجب به حرکت درآوردن خودرومی شود.دراطراف موتوردستگاههایی نصب می گردد که برای تکمیل کار موتور بسیار موثر می باشد.

قسمتهای تشکیل دهنده موتور:

الف)سرسیلندر

ب )سیلندر(تنه )        

ج )کارتر

سرسیلندر:

سرسیلندر دربالای موتورروی سیلندر قرار دارد. بین سیلندر وسرسیلندر ورقه ای از جنس نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار می گیردوعمل واثرآن بستن تمام منافذ سیلندر است به نحوی که هیچگونه منفذی برای عبور گازها وجود نداشته باشد.

سیلندر (تنه ): 

تنه موتور یا سیلندر قسمت اصلی موتور بوده وقطعات دیگر به اطراف آن وصل می شود ودارای استوانه توخالی به نام سیلندر می باشد .دراطراف استوانه های سیلندر مجاری آب وروغن تعبیه شده است . تنه موتور ازبالا به وسیله سرسیلندر واز پائین به وسیله کارتر روغن محدود می شود وهمچنین محل های استقرار موتور روی شاسی (دسته موتورها ) درتنه قرار دارد.

کارتر:

کارتر ظرف ومخزن روغن می باشد که زیرموتوربسته می شود وروغن پس ازطی کانالهای روغن مجددا به آن برمی گردد. جهت به کار افتادن و روشن شدن موتورهای بنزینی چهار زمانه نیاز به چهار حالت زیر می باشد:

1- مکش (تنفس)

2- تراکم

3- احتراق

4- تخلیه  

مرحله اول مکش یا تنفس :

با به حرکت درآوردن موتور توسط استارت و با پایین رفتن پیستون، سوپاپ هوا یا گاز باز شده و مخلوطی از هوا و بنزین سیلندر را پر می کند.

مرحله دوم تراکم :

در ادامه کار استارت و با بالا آمدن پیستون, سوپاپ گاز بسته شده و مخلوط هوا و بنزین به صورت گاز تحت تراکم قرار می‎گیرد.

مرحله سوم احتراق :

در ادامه کار استارت کمی قبل از رسیدن پیستون به انتهای مرحله تراکم شمع جرقه زده و با فشار زیاد احتراق، پیستون با شدت و قدرت به طرف پائین حرکت کرده و در نتیجه موتور روشن شده و دیگر نیاز به استارت زدن نمی‎باشد.

مرحله چهارم تخلیه :

پس از پایان احتراق پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت کرده و در این زمان سوپاپ دود باز بوده و گازهای حاصل از احتراق توسط اگزوز به خارج منتقل می گردد.

modal analysis

Photogrammetry
What is modal analysis, and photogrammetry?
Let's take a look
All structures experience vibration.
From atoms to stars, everything around us vibrates. Most vibration is perfectly acceptable. In some cases however, it is annoying or even destructive.
Structures vibrate most readily at natural frequencies. The natural frequency depends on the mass and stiffness found within the structure. If a structure receives energy at the same rate as the natural frequency, then a condition called resonance occurs. One of the most famous structural failures due to resonance was the Tacoma Narrows Bridge in 1940. The source of energy was a steady wind.


To understand, and remedy vibration and resonance problems, it is important to understand how structures vibrate. The motion of a structure due to vibration is called the mode shape. We use modal analysis techniques to understand, and solve structural vibration problems.

MODAL ANALYSIS
This example illustrates two mode shapes for a simple object.
Knowledge of the mode shape allows one to properly address the actual problem. Note how a rib stiffener down the center of the upper and lower plates would help in one case, but in the other case, it wouldn't help at all! In most cases, the correct fix to vibration problems depends on a good understanding of the mode shape.


PHOTOGRAMMETRY
Photogrammetry is the art of taking measurements from photographs.
Using a calibrated camera, we take several photographs of a structure from multiple angles. Photomodeler Pro software (EOS systems, Inc.) allows us to quickly create a scaled 3-D model from the photographs. We can rotate the model within the software and observe it from any angle.
The 3-D model is exported to ME'Scope VES software (Vibrant Technology, Inc.) to be animated with actual recorded vibration data. We use the animated model to observe the mode shapes.
The example shown here is from an actual study performed by Ball Spin Engineering



In this particular case, before Ball Spin Engineering arrived, a lot of effort was spent investigating foundation resonance. The client drilled holes in the base and added bolts (stiffness modification), they loaded sandbags around the base (mass modification) and tried various other isolation techniques to isolate the problem. Nothing they did seemed to affect the vibration.
The modal analysis took only a few hours to complete. The resulting animation revealed the problem wasn't in the base after all. The problem was actually a lack of stiffness in the motor mounting plate, located nearly 3 meters above the base.
When the motor mount was re-designed with heavier components, the resonance problem disappeared and the pump operated safely within specified vibration limits.
__________________