مفاهیم اولیه ارتعاشات
مشخصه های مهم حرکت ارتعاشی عبارتند از:
دامنه ارتعاشات را می توان از طریق سه پارامتر مختلف بیان کرد:
جابجایی چیست؟
پارامتر اولیه دامنه که در مورد سیستم جرم و فنر، موقعیت جرم را در هر لحظه به دست می دهد.
واحدهای اندازه گیری جابجایی:
در سیستم SI: μm
در سیستم اینچی: mils که برابر یک هزارم اینچ است.
منظور از سرعت چیست؟
سرعت، از نظر ریاضی مشتق جابجایی است که نرخ تغییرات جابجایی در واحد زمان را نشان می دهد.
واحدهای اندازه گیری سرعت:
در سیستم متری: mm/s
در سیستم اینچی: in/s
منظور از شتاب چیست؟
شتاب از نظر ریاضی، مشتق سرعت است و نرخ تغییرات سرعت در واحد زمان را نشان می دهد.
واحدهای اندازه گیری شتاب:
در سیستم متری: g و یا m/s2
در سیستم اینچی: g و یا in/s2
چه ارتباطی میان جابجایی سرعت و شتاب وجود دارد؟
/* /*]]>*/
به طور کلی دامنه هر موج سینوسی را به سه شکل می توان تعیین کرد:
مقدار 0-p (صفر تا پیک)
مقدار p-p
مقدار rms یا مقدار مؤثر مقدار میانگین
شکل زیر را ببینید:
منظور از فرکانس و فاز ارتعاشات چیست؟
/* /*]]>*/
پریود زمانی حرکت (T) بازه زمانی است که سیکل ارتعاشی خود راتکرار می کند. فرکانس ارتعاشات در واقع عکس پریود زمانی است.
/* /*]]>*/
واحدهای اندازه گیری فرکانس:
Hertz = 1 / s
cpm= Cycle per minute
cps = Cycle per second
که داریم:
1Hz = 1 cps = 60 cpm
/* /*]]>*/
فاز، همیشه نسبت به یک مرجع سنجیده می شود و توالی حرکت را نسبت به آن نشان می دهد.
واحد اندازه گیری فاز:
درجه °))
حالت های مختلف موجود در دستگاه :
1. قانون خلاص : هیچ عضوی درگیر نمی باشد.
2. قانون مستقیم که کافی است دو عضو با هم یکپارچه شوند.
3. دنده عقب : در این حالت قفسه ثابت می شود و دو حالت خواهیم داشت که حالت مطلوب ان این است که خورشیدی محرک باشد و رینگی متحرک باشد. چون در این حالت افزایش گشتاور خواهیم داشت .حالت دوم افزایش نسبت دنده خواهیم داشت که برای دنده عقب مناسب نیست.
4. قانون دنده سنگین : که دو حالت دارد
( قفسه متحرک – رینگی محرک – خورشیدی ثابت )
( قفسه متحرک– رینگی ثابت – خورشیدی محرک )بیشترین افزایش گشتاور
5. قانون اور درایو:
(قفسه محرک – رینگی ثابت – خورشیدی متحرک )بیشترین افزایش نسبت دنده
( قفسه محرک – رینگی متحرک – خورشیدی ثابت )
مکانیزم هوای فشرده (PENUMATIC MECHANISM)
در این مکانیزم از هوای فشرده در مخزن خاصی ذخیره شده است به عنوان منبع انرژی عمل کننده استفاده می شود و پس از چند بار عملکرد کمپرسوری مجددا هوای فشرده را در منبع ذخیره می نماید لذا همواره کلید دارای انرژی لازم جهت قطع و وصل می باشد.معمولا دو سیستم,یکی بصورت کمپرسور جداگانه جهت هر کلید و دیگری بصورت کمپرسور مرکزی برای تمام کلید ها پست بکار می رود که البته امروز سیستم کمپرسور مرکزی به علت قابلیت اطمینان پایین آن به جهت وایسته شدن کل کلید ها به یک سیستم مرکزی کمتر مورد توجه است و سیستم کمپرسور جداگانه مد نظر می باشد.
فشار هوا توسط فشار سنج های خاصی کنترل می شوند که آلارم های لازم را ارسال می کنند.همچنین منبع یا مخزن هوای فشرده دارای شیر اطمینانی است که برای تخلیه ی هوای اضافه و جلوگیری از اضافه فشار در مخزن هوای فشرده بکار می رود.
مزایا:
دارا بودن انرژی ذخیره ی بالا
معایب:
مشکل بودن نسبی نصب,نیاز به بازدیدهای دوره ای بیشتر,صدای شدید در هنگام قطع و وصل,امکان وجود نشتی هوا از اتصالات لوله ها و شیرهای اطمینان,
البته هم اکنون نوع نسبتا جدیدی به عنوان مکانیزم فنری-هیدرولیکی(HYDRAULIC SPRING) توسط بعضی از سازندگان عرضه شده است که از نظر اصول تقریبا متشابه مکانیزم هیدرولیکی می باشد لکن به جای منبع فشار یا انرژی ذخیره ی نیتروژن در این سیستم از فنر استفاده شده است,لکن تجربیات کافی از این سیستم در دسترس نیست.
نتیجه گیری:
از نظر انرژی قابل دسترس برای کلید به ترتیب اولویت با مکانیزم های هوای فشرده,هیدرولیکی و فنری می باشد لذا مشاهده می شود که دو مکانیزم اول در سطح ولتاژی بالاتر که کلید ها حجم و ابعاد بیشتری دارند و سطح اتصال کوتاه نیز بالاتر است و الزاما نیازی به قدرت قطع بالاتری برای مکانیزم مطرح می شود,بیشتر مورد توجه هستند تا در سطوح ولتاژی پایین تر.
بطور کلی می توان گفت که تا سطح ولتاژی 145 کیلوولت تقریبا تمام سازندگان مکانیزم فنری را به لحاظ احتیاج سیستم به منبع انرژی قطع با قدرت کمتر وسادگی این مکانیزم و سهولت تعمیرات آن ترجیح داده اند,لکن در ولتاژهای بالاتر به جهت نیاز به منبع انرژی قطع با قدرت بالاتر,تعدادی از سازندگان مکانیزم هیدرولیکی یا هوای فشرده را مدنظر دارند ولی تعدادی نیز به جهت موارد عنوان شده در فوق و قابلیت اطمینان بالاتر,مکانیزم فنری را حتی برای این سطوح ولتاژ نیز ارجع دانسته و تامین می نمایند.
این برنامه که به زبان Matlab نوشته شده است قادر است پاسخ سیستم یک درجه آزادی میرا تحت نیروی دینامیکی وارده به جرم آن و یا تحت شتاب وارده به تکیه گاه را با استفاده از روش انتگرال دوهامل محاسبه و به دو صورت فایل متنی و گراف ارائه دهد. خروجی برنامه شامل مقادیر عکس العمل تکیه گاهی، جابجایی، سرعت و شتاب در هر لحظه زمانی می باشد. برای کنترل صحت نتایج دو مثال با برنامه تحلیل و نتایج با خروجی های برنامه SAP2000 مقایسه شده است.
برنامه دوهامل
در یک طراحی به این عوامل نیاز داریم :
اطلاعات : افزایش آن باعث بهتر شدن کار می شود.
دانش فنی: معلوماتی که شخص دارد و نتیجه ی تجارب است.
خلاقیت : برخواسته از ذوق و سلیقه
نظام ارزیابی : اولین گروه : خود گروه طراحی است که با تخمین می تواند طراحی خود را ارزیابی کند.
دومین گروه : سازمانها و ارگانهی بین المللی هستند که نظاطرت و ارزیابی می کنند.
سومین گروه: مشتری و مردم هستند که در نهایت عملکرد سازننده را ارزیابی می کنند.
برای طراحی یک محصول از سایر علوم مثل روانشناسی ، جغرافیا و... می توان استفاده کرد.
برای یک منطقه جغرافیایی خاص طراحی بستگی به شرایط اب و هوا و فرهنگ ان منطقه دارد.
خیلی از محصولات با اینکه جنبه ی استفاده عمومی دارند ، ولی قشری خاص از جامعه مثل مردان یا زنان به سمت آن کشیده می شوند ، یا حتی طیفی از مردان جوان به سمت آن کشیده می شوند که تماما به روانشناسی طراحی محصول دارد. مدلهای اسپرت خودرو برای جوانان یا رنگهایی شاد برای بانوان از نمونه های بارز آن هستند.
هیچ طرحی با یک تفکر بسته موفق نمی شود. و باید از تجارب سایر محصولات استفاده کرد*.
فاکتورهای طراحی:
1-مقاومت
2-قابلیت اطمینان
3-خواص حراراتی
4-خوردگی
5-سایش
6-سایش
7-اصطکاک
8-فرایند ساخت
9-کارایی
10-هزینه
11-وزن
12-عمر ودوام
13-صدا
14سبک وشیوه
15-انعطاف پذیری
16-شکل
17-اندازه
18-کنترل
19-سختی
20-پرداخت سطح
21-روانشناسی
22-تامین ونگهداری
23-حجم
24-تعهد و مسولیت
25-....
Finite Element Analysis: Theory and Application with ANSYS
md5: | 562385e75b843d32a238ccd271ca5a5d |
size: | 29.06 MB [ 30473058 bytes ] |
type: | |
status: | normal |
language: | en [ english ] |
submitted by: | anonymous |
حرکت*های متداول پیرو
اولین اقدام در طرح منحنی یک بادامک، رسم دیاگرام تغییر مکان است. لازم است تغییر مکان پیرو به*صورت تابعی از زاویه دوران بادامک تعیین گردد. این تابع ممکن است شکل خاصی داشته باشد یا امکان دارد غیرمشخص باشد. پروفیل یک بادامک معمولاً به*کمک منحنی جابجایی پیرو آن یک*سری پارامترهای مربوط به مکانیزم مورد نظر رسم می*شود. برای اینکه پیرو با حرکتی که از بادامک می*گیرد، کار مورد انتظار را انجام دهد از منحنی*های مختلفی برای دیاگرام جابجایی آن استفاده می*شود. چند نوع از حرکت*های متداول پیرو عبارتند از:
1. حرکت با شتاب ثابت
2. حرکت با سرعت ترمیم شده
3. حرکت نوسانی ساده(هارمونیک)
4. حرکت سیکلوئیدی
انواع دیگر حرکت*های پیرو عبارتند از:
حرکت بیضوی، منحنی*های چند جمله*ای از درجه پنج، حرکت درجه هشت و ...
پس از آنکه منحنی جابجایی پیرو مشخص گردید، می*بایست پروفیل بادامک مربوطه را که قرار است منحنی مزبور را تامین نماید، طراحی نمود.
انواع بادامک*ها :
بعضی از انواع متداول بادامک*ها عبارتند از:
1. بادامک*های دیسکی
2. بادامک*های انتقالی
3. بادامک*های استوانه*ای
بادامک*های دیسکی معمولاً با سرعت ثابت دوران می*کنند و مسائل فنی زیادی را می*توان با بادامک*های دیسکی حل و بحث کرد و از نظر ساخت ساده*ترین نوع بادامک*ها بوده و در عین حال موارد استفاده زیادی دارند.
بادامک*ها را می*توان به سه نوع مختلف دسته بندی نمود:
1. براساس شکل ظاهری آنها
2. براساس نمودار حرکت پیرو آنها
3. براساس نوع قیود موجود در پیروی آنها
بادامک*ها را از روی شکل ظاهریشان نیز می*توان دسته بندی کرد. شکل یک بادامک می*تواند به*صورت*های:
گوه*ای، استوانه*ای، مارپیچ، مخروطی، کروی، گوی سان، شعاعی، مزدوج، و یا سه بعدی باشد.
بادامک می*تواند دارای هر یک از حرکت*های دورانی و یا انتقالی باشد. بادامک*های گوه*ای شامل پیرو انتقالی و نوسانی می*باشند.
طراحی بادامک گوه*ای بسیار ساده است. پیرو چنین بادامک*هایی می*بایست به*طور دائم، با بادامک در تماس باشد، که این عمل را می*توان به-وسیله یک فنر پیش بار گذاری شده، یا ایجاد حرکت مثبت درون شیاری برای پیرو مهیا نمود.
در بادامک*های شعاعی یا دیسکی، پیرو دارای حرکت شعاعی از مرکز دوران بادامک است.
پیروها به*وسیله فنرهای پیش گذاری شده با بادامک*هایش در تماس می*باشند. بادامک های صفحه ای یا دیسکی بخاطر سادگی و حجم کم بسیار متداول می*باشند.
بادامک مزدوج دارای یک زوج بادامک دیسکی می*باشد که به*طور پیوسته با یک پیرو در تماس می*باشند. بادامک*های مزدوج زمانی مورد استفاده قرار می*گیرند که هدف داشتن:
1. سرعت*های بالا،
2. بارهای دینامیکی زیاد،
3. سر و صدای کم،
4. سایش کم،
5. و بالاخره قابلیت کنترل بالای پیرو باشد.
بادامک مارپیچ وار، گونه*ای از بادامک تخت با شیار مارپیچ می*باشد که قادر به کنترل حرکت نوسانی و یا انتقالی پیرو نظیرش می*باشد. کاربرد این نوع بادامک، بخاطر آن که بادامک می*بایست دورانی در خلاف جهت حرکتش *برای قرار دادن پیرو در موقعیت اولیه*اش داشته باشد، محدود می*باشد.
بادامک گوی*سان یا بشکه*ای حرکت پیرو توسط شیار محیطی بریده شده بر روی سطح بادامک ایجاد می*گردد.
به*طور کلی دو نوع بادامک گوی*سان (بشکه*ای) وجود دارد، که هر نوع توسط سطح بادامک مشخص می*شود. سطوح مورد نظر می*توانند محدب یا مقعر باشند. بادامک گوی*سان زمانی مورد استفاده قرار می*گیرد که زاویه نوسان پیرو زیاد باشد. بخاطر شیار موجود روی سطح بادامک، کاربرد این نوع بادامک*ها تنها محدود به سرعت*های ملایم می*باشند.
بادامک بشکه*ای، را اغلب بادامک استوانه*ای نیز می*نامند. این نوع بادامک دارای شیار محیطی بریده شده در روی استوانه می*باشد(بادامک حول محور استوانه دوران می*نماید). به*طور کلی دو نوع بادامک بشکه*ای داریم. نوع بادامک توسط نحوه*ای که حرکت به پیرو منتقل می*گردد، تعیین می*گردد.
بادامک استوانه*ای شیاری، این نوع بادامک قادر به پذیرفتن حرکت مثبت می*باشد.
پیرو این بادامک*ها دارای یک فنر پیش*بار گذاری شده است.
بادامک مخروطی: پیرو این نوع بادامک*ها، مختصری در امتداد خط مولد مخروط حرکت می*کند. بادامک*های مخروطی بخاطر داشتن هزینه زیاد ساخت، استعمال زیادی ندارد.
بادامک کروی، این بادامک از یک سطح کروی که حرکت را به پیرو نظیرش انتقال می*دهد تشکیل شده است. پیرو حول محوری که عمود بر دوران بادامک می*باشد، نوسان می*کند. بادامک*های کروی نیز همانند بادامک*های مخروطی بخاطر داشتن هزینه زیاد ساخت، کمتر مورد استفاده قرار می*گیرند.
فایده استفاده از بادامک کروی نسبت به بادامک دیسکی در این است که در بادامک*های کروی، امکان بدست آوردن حرکت نوسانی، حول محوری که با محور دوران بادامک موازی نباشد نیز وجود دارد.