ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
لقی داخلی برینگInternal Clearance Bearing
عبارت است از مقدار فضایی که یک حلقه برینگ می تواند نسبت به حلقه دیگر در امتداد شعاعی ( لقی شعاعی ) یا محوری ( لقی محوری) حرکت داشته باشد.
تشخیص لقی داخلی یک برینگ قبل و بعد از نصب ضروریست .لقی بعد از نصب و در حین کارکرد برینگ بنا به دلایلی نظیر انطباق آن بر روی شافت و تفاوت در انبساط حرارتی حلقه ها از لقی اولیه ( قبل از نصب ) کمتر است.
جهت عملکرد مطلوب برینگ ، لقی داخلی شعاعی آن از اهمیت خاصی برخوردار است . بطور کلی بلبرینگ ها باید بدون لقی ( لقی صر) یا حتی با لقی منفی باشند.
رولبرینگ های بشکه ای و استوانه ای باید همیشه یک مقدار لقی ( مثبت ) داشته باشند. این مسئله در مورد رولبرینگ های مخروطی نیز صدق می کند ، مگر در مواردی نظیر برینگ های پینیون که صلبیت برینگ اهمیت خاص دارد . در این مورد در قسمت بار اولیه Preload بیشتر توضیح داده شده است.
لقی داخلی که تحت عنوان نرمال (Normal Clearance ) در جداول آورده شده اند، مواقعی کاربرد دارند که شرایط کاری برینگ نرمال باشد.
(صفحه قبل )
در شرایط غیر نرمال مثلا موقعیکه حلقه های داخلی و بیرونی باید با انطباق تداخلی Interference fits نصب شوند، لقی باید کم باشد و بالعکس در شرایطی که دمای کارکرد بالاست لقی باید بزرگتر از نرمال باشد. این لقی های بزرگتر و کوچکتر از نرمال با پسوند ای C1تا C5 در برینگ ها مشخص می شوند. ((C1, C2 کمتر از نرمال و C3,C4,C5 معرف اندازه های بزرگتر از نرمال هستند).
در بلبرینگ های با تماس زاویه ای که جهت نصب به صورت دوتایی طراحی شده اند، رولبرینگ های مخروطی ، بلبرینگ های تماس زاویه ای دو ردیفه و بلبرینگ های با چهار نقطه تماس ، معمولا مقادیر لقی محوری بجای لقی شعاعی بنا به اهمیتی که دارند قید می شوند.